۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در حوزه ابریز دریاچه ارومیه قرار دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۵۸ درصد ازمجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در حوزه ابریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اکبر کرامتی در دیدار با معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از این میزان اراضی برای ۴۰ درصد برنامه ریزی‌هایی خاص در حوضه دریاچه ارومیه طرح ریزی و اجرا شده است که موجب کاهش و ذخیره قابل توجهی از مصرف آب شده است.

او با بیان اینکه در بهترین شرایط راندمان آبیاری ۳۷ درصد است بیان کرد: درصورت عدم اصلاح باغات قدیمی کشاورزی و عدم حذف و جایگزینی و اصلاح و احیا فقط باید شاهد تولید چوب به جای محصول بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان غربی کشت ارقام با نیاز آبی کم و استفاده از ارقام پایه رویشی را در زمینه کاهش مصرف اب از ضروریات بخش کشاورزی استان نام برد و اظهارکرد: کشت گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر موجب افزایش راندمان تولید می‌شود.

کرامتی اضافه کرد: از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۲۷۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است و تلاش می‌شودارقام متحمل گرما و خشکی در استان کشت و جایگزین ارقام با مصرف بالای آب شود و سرشاخه کاری و اصلاح ارقام در کنار کشت حفاظتی در زراعت و نیز انتقال کشت حبوبات به کشت پاییزه در راستای کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان تولید انجام شود.

او بیان کرد: مدیریت مصرف آب در کف باغ‌ها و اصلاح و احیای ان‌ها با جدیت در حال پیگیریست و احداث سایبان و نیز باغات الگویی نیز جزو برنامه‌هایی است که کارشناسان انجام می‌دهند.

ان مقام ادامه داد: در بخش ترویج و اموزش نیز در سه فاز برنامه اجرا شده است که افزایش بهره وری و انتقال دانش، توانمندسازی جوامع محلی، ارتقای کمیت و کیفیت تولید و اصلاح رفتار و تغییرنگرش کشاورزان را در پی داشته است.

کرامتی بیان کرد: برنامه‌های ترویجی بخش کشاورزی استان و هزینه کرد برای این بخش بسیار مثمر ثمر است و و هم اکنون روی ۲۰ محصول کار‌های ترویجی در دست اجراست.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.