انتقاد شدید چین از آمریکا به دلیل ویرانی نظم جهانی

سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را بزرگترین ویران کننده نظم جهانی معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد از اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد پکن همواره برقرار کننده صلح در جهان، کمک کننده به توسعه جهانی و مدافع نظام بین الملل بوده است در حالیکه آمریکا بزرگترین ویران کننده نظم جهانی است.

بر این اساس، وانگ ونبین در یک نشست خبری ضمن بیان این موضوع، آمریکا را بزرگ‌ترین ویرانگر نظم جهانی خواند. بلینکن در سفر اخیر خود به اروپا خاطر نشان کرده بود هدف آمریکا در خصوص چین، حمایت از نظام آزاد و باز بر اساس قوانین و معیار‌های تعیین شده پس از جنگ جهانی دوم است.

وانگ در ادامه اظهارات خود افزود: «آمریکا تنها به دنبال خروج از پیمان‌ها و سازمان‌های بین المللی است و به طور خودسرانه تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه اعمال می‌کند و دخالت‌های نظامی و تهدید علیه سایر کشور‌ها انجام می‌دهد که به صلح و ثبات بین المللی و همچنین منطقه آسیب جدی وارد می‌کند و قانون بین الملل و هنجار‌های اساسی حاکم بر روابط بین المللی را به طور جدی نقض می‌کند».

وی همچنین با بیان اینکه ادعای بلینکن درباره نظم بین الملل مبتنی بر قوانین و معیار‌ها، لزوما یک نظم برتری جویانه است تا آمریکا بر جهان تسلط پیدا کند، اضافه کرد بسیاری از کشور‌های جهان از جمله متحدان آمریکا با این موضوع موافق نیستند.

وانگ خاطر نشان کرد: «در جهان تنها یک نظام وجود دارد و آن نظام بین المللی است که سازمان ملل متحد در مرکز و محور آن قرار دارد و تنها یک مجموعه قوانین وجود دارد که آن هنجار‌های اساسی حاکم بر روابط بین المللی با حضور منشور سازمان ملل متحد است».

سخنگوی وزیر امور خارجه چین همچنین گفت نظم بین المللی نباید یک نظم برتری جویانه از طرف آمریکا باشد و قوانین بین المللی نباید توسط آمریکا یا یک گروه کوچک به رهبری آمریکا، تنظیم شده باشد.

وانگ در پایان تصریح کرد همه کشور‌ها باید از ارزش‌های صلح، توسعه، عدالت، دموکراسی و آزادی حمایت کنند، چند جانبه گرایی حقیقی را انجام دهند، دموکراتیزه کردن روابط بین الملل را ارتقاء دهند و برای تشکیل جامعه‌ای با آینده مشترک برای انسانیت، دست به دست یکدیگر بدهند.

پیش‌تر وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد بلینکن و سران اروپایی درباره همکاری آمریکا و اروپا در واکنش به تهدید اقتصادی چین و تلاش‌ها در جهت مختل کردن نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، تبادل نظر کرده اند.

آمریکا از آن بیم دارد که رشد اقتصادی چین در نهایت منجر به تبدیل قدرت اقتصادی به قدرت نظامی و تلاش پکن برای تبدیل شدن به هژمون آسیا شود. استراتژیست‌های بزرگ روابط بین الملل همچون جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی معتقدند ظهور چین بزرگترین چالش امنیت ملی حال حاضر آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار