مقام سابق آمریکا: واشنگتن با تهران سرِ جنگ ندارد

یک دیپلمات سابق آمریکایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور تمایلی به جنگ یا ایجاد بحران در روابط با ایران ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جیمز جفری» نماینده سابق آمریکا در امور سوریه، در مصاحبه با جروزالم پست، از همکاری میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، و سیاست آمریکا در قبال توافق هسته‌ای گفت و اعلام کرد واشنتگتن تمایل ندارد با ایران بجنگد.

این دیپلمات سابق آمریکایی در بخشی از مصاحبه گفت: «چنانچه بازگشت آمریکا به برجام اتفاق بیفتد، اسرائیل باید به فکر تعامل با آمریکا باشد. این مسئله‌ای نیست که به خواست اسرائیل باشد بلکه هم‌پیمانان آن خواستار این مسئله هستند این رویکرد خاورمیانه است و آمریکا را ملزم به تعامل بیشتر می‌کند.»

او سپس با اشاره به آن‌که دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» متعهد است به توافق هسته‌ای ایران بازگردد، افزود: «دلیل اول برای چنین تعهدی وارد آمریکا به توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و تحت دولت اوباما است. به‌نوعی این نخستین دستاورد دولت اوباما محسوب می‌شود.»

به ادعای جفری دومین دلیل «تمایل بایدن به بازگشت از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور پیشین آمریکا است.»

این مقام آمریکایی سپس با بیان آن‌که سال‌های پایانی در مقام نماینده آمریکا در امور سوریه را با مسائل ایران روبه‌رو بوده است، افزود: «دلیل سوم آن است که آمریکا تمایلی ندارد کوچکترین اختلاف و بحرانی با ایران داشته باشد. واشنگتن تمایلی به جنگ با ایران ندارد.»

او در ادامه افزود: «این عدم تمایل آمریکا در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ (۱۳۸۶-۱۳۸۷) کاملا مشهود بود و الان به نظرم حتی بیشتر هم شده است، زیرا تهدید‌های بیشتری مانند چین، روسیه، تغییرات آب‌وهوایی و کرونا متوجه ما است. همه این‌ها تعامل نزدیک با اسرائیل و ممانعت از نزدیکی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌طلبد، و اگر می‌توانید دستیابی این کشور را بین ۵ تا ۱۰ سال به تعویق بیندازید درواقع یعنی به نتیجه خوبی رسیده‌اید، تمام این‌ها دلایل تمایل آمریکا به بازگشت به برجام است.»

با اینکه دولت بایدن و مقامات ارشد آمریکا بار‌ها اذعان کرده‌اند که راهبرد «فشار حداکثری» و تشدید تحریم‌ها علیه ایران کارساز نبوده است جفری در ادامه سخنانش مدعی شد: «ایران به‌شدت نیاز به بازگشت آمریکا به برجام دارد، زیرا تحریم‌های ما ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد این کشور زده است.»

این مقام آمریکایی در حالی ادعا می‌کند ایران نیاز دارد آمریکا به برجام برگردد، که در بخش دیگری از همین مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج دولت بایدن از برجام و گفت‌وگو‌های جاری می‌گوید: «اگر بایدن بار دیگر از این توافق خارج شود ایران به جایی خواهد رسید که ظرف یک هفته یا حتی کمتر به بمب هسته‌ای برسد، و این به بحران دیپلماتیک و نظامی برای دولت بایدن تبدیل خواهد شد (و از طرف دیگر) دولت بایدن نمی‌خواهد توجه‌اش به روسیه، چین، تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا منحرف شود که مسائل (و تهدیدهایی) به مراتب بزرگتر از مسئله ایران هستند. به این دلایل دولت کنونی آمریکا انگیزه‌ای قوی برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران دارد.»

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سر جنگ که داره ولی دستش نمیرسه والا صد برابر بلایی که سر عراق آورد رو سر ما میاورد و تهران رو با خاک یکسان میکرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۱۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
آمریکاباایران سرجنگ داردوخواهدداشت ازکشتن سرداردل هاسردارحاج قاسم سلیمانی مشخص بود.ازتجاوزپهپادRQ170مشخص بودالان هم بخاطرکشتن حاج قاسم باپهپادمیگن آخ جون چه پهپادخوبی داشتیم همه راهم به جون هم انداختیم کلی سلاح فروختیم این پهپادقیمتش خوب رفته بالاچون حاج قاسم سلیمانی راباهاش کشتیم هی پهپادبه اسراییل وآل سعودموقع آتش بس میفروشن.به کوری چشم آنهاایران موشک قاره پیماوپهپادقاره پیماورادارگریزوپیشرفته میسازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
دروغ سر دروغ، چرا بازنشسته هایشان حرف می زنند ، شاغل ها لال هستند؟ امریکا دنبال برگشت به برجام ، اجماع مجدد 5 باضافه 1 علیه ایران ،عدم انجام هر تعهدی که بدهد ، اجبار ایران به افزایش درصد غنی سازی ناشی از عدم انجام هذ تعهدی ،هل دادن ایران به فصل هفتم مشور سازمان ملل ، دوری هر سرمایگذار خارجی از ایران بعلت قرارگیری ایران در زیر فصل هفتم است . بازگشت امریکا به برجام فقط و فقط یک طعمه برای ایران است تا آن را ببلعد و در گرداب ان گرفتار شود . راه حل کش دادن این مذاکرات برجام توسط ایران و احداث پالایشگاههای تولید بنزین و فروش ان از طریق بخش خصوص به همسایه هاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خدا وکیلی باید این دروغ را در کتاب گینس ثبت کرد!، یانکی !، الان چهل سال است که دارید با ما میجنگید باز میگید سر جنگ ندارید!!!؟؟؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
امریکا غلط میکنه با ایران سر جنک بشه یعنی جراتش را نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
باورمون شد
امریکا با ما سر جنگ نداره و داره اذیت بازی میکنه
آخرین اخبار