در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه: فرار شبانه آمریکایی‌ها از پایگاه بگرام نشانه شکست آنهاست/ کارشناس مسائل منطقه: آمریکا از افغانستان اخراج شد

آخرین تحولات افغانستان با حضور کارشناسان در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه ١٧ تیرماه شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رسول موسوی مدیرکل امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه ١٧ تیرماه شبکه دوم سیما حضور پیدا و آخرین تحولات افغانستان را بررسی کردند.

موسوی با اشاره به شکست نظامی قطعی آمریکا در افغانستان گفت: آمریکا بهانه مبارزه با تروریسم را دارد که بعداً هم اهداف خود را گسترش داد و به افغانستان حمله کرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا ۲۰ سال استراتژی‌های مختلف خود را آزمایش کرد، افزود: آن‌ها افغانستان را تبدیل به محل آزمایش انواع سلاح کردند، آمریکا سلاح مادر بمب‌ها را که در مرز بمب اتمی بود را در مرز افغانستان به کار برد، اما با تمام این اوصاف در افغانستان شکست خورد.

مدیرکل امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکا هیچ آینده‌ای برای خود در آنجا نمی‌دید، از زمانی که شکست نظامیان آمریکا برای صاحبان تصمیم‌گیر در آمریکا روشن شد تلاش کردند تا شکست نظامی خودشان را تبدیل به نوعی برون رفت سیاسی کنند و لذا بحث خروج را مطرح کردند و مذاکراتی را با طالبان در دوحه آغاز کردند لذا آمریکایی‌ها خودشان را نجات دادند.

وی با اشاره به اینکه توافق در دوحه صورت گرفته بود که چهار محور اساسی دارد افزود: قرار بود مبارزه ضد تروریستی در مقابل خروج نیرو‌های آمریکایی باشد و آمریکا نیرو‌های خودش را بایدخارج می‌کرد و تعهد طالبان این بود که ارتباطات خود را با القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی قطع کند.

موسوی ادامه داد: در فاز دوم قرار بود آزادی زندانیان سیاسی در مقابل گفتگو‌های بین الافغانی انجام شود، ما بحث خروج مسئولانه را مطرح می‌کردیم و می‌گفتیم که کشور اشغالگر وقتی می‌خواهد از یک کشور خارج شود باید ساختار‌های امنیتی آن کشور به گونه‌ای باشد که ناگهان کشور فرو نریزد، در این صحنه می‌بینیم که آمریکا فرار غیرمسئولانه کرد و همه چیز را رها کرد تا نیرو‌های خودش را خارج کند.

موسوی بیان کرد: وقتی آمریکا شبانه از یک پایگاهی خارج شد این مسئله اوج شکست آمریکا را نشان می‌دهد، بایستی گفتگو‌های بین الافغانی به جایی می‌رسید که تعهدی صورت می‌گرفت.

 وی افزود: متاسفانه به بدترین شکل موجود خلیل زاد مذاکره‌ای را انجام داد که مذاکره صلح نبود بلکه مذاکره تغییر رژیم بود، آن‌ها می‌خواستند کاری را انجام دهند که در صحنه افغانستان شرایط را به سمت آستانه جنگ داخلی پیش ببرند.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه تصریح کرد: باید پیش از این اجازه داده می‌شد تا جمهوری اسلامی ایران نقش مثبت خود را ایفا کند، آمریکایی‌ها اجازه ندادند این نقش را بازی کنیم لذا آن‌ها به شیوه دیگری، وقتی به این نتیجه رسیدند که شکست نظامی خوردند وارد عرصه شدند تا بتوانند به شکل سیاسی حرکت‌های خودشان را در داخل افغانستان ادامه دهند لذا مذاکرات خودشان را با طالبان آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه مذاکره بین الافغانی را امروز در تهران شاهد بودیم، چهار سال پیش هم نیز همین بیانیه مطرح بود گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها به جای اینکه مذاکره بین الافغانی را شروع کنند به یک طرف رفتند و با دولت افغانستان پیمان امنیتی و استراتژیک بستند و با اپوزیسیون مسلح آن کشور مذاکره کردند.

دستیار وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه با این که دعوت‌های بسیار زیادی از ایران برای شرکت در بحث‌های تحت عنوان روند دوحه و مذاکرات مختلف در گوشه و کنار دنیا می‌شود، ولی ما همیشه در این مذاکرات شرکت نمی‌کردیم و گفتیم که مذاکره باید بین خود افغانستانی‌ها صورت بگیرد گفت: صلح متعلق به افغانستان است آنچه که مهم است این است که این مذاکره باید بین افغان‌ها صورت بگیرد.

موسوی با اشاره به اینکه یک سلسله مسائل امنیتی باید در همه جا رعایت شود گفت: لازم بود وقتی دیدیم تحولاتی در درون اطراف مزارشریف اتفاق می‌افتد به سرکنسولگریمان نگفتیم تا چه کار‌هایی را انجام دهند، مهم‌ترین مسئله این بود که ما ارباب رجوع فیزیکی به صورت حضوری را نپذیرفتیم، ولی سرکنسول ما در آنجا حضور دارد، آنچه که ما به دنبال آن هستیم و الان هم بسیار خطرناک است این است که ما معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود.

وی افزود: افغانستان در آستانه جنگ داخلی است، البته خشونت بسیار بالاست و آمریکا به دنبال این است که جنگ داخلی را در افغانستان گسترش دهد تا مردم بگویند که آمریکا دوباره برگردد. البته دیگر فکر نمی‌کنم بحث برگشت آمریکا شدنی باشد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه اظهار کرد: افغانستان و مردمان این کشور باید تلاش کنند تا جنگ داخلی رخ ندهد، جنگ داخلی علیه مردم افغانستان و همسایگان است و ما معتقدیم که باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود و دلیلی ندارد که تجهیزات و سلاح به آن‌ها بدهیم، تمام تلاش ما این است که مردم افغانستان را به مذاکره و گفتگو هدایت کنیم، ما همیشه از ساختار رسمی افغانستان حمایت کرده‌ایم.

موسوی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروز به توافق رسید و در متن اعلامیه آمد این است که طرفین قبول کردند که جنگ راه‌حل نیست افزود:  تمام کسانی که به ساختار نظام سیاسی جمهوریت اعتقاد دارند با طالبان مذاکره می‌کنند.

دستیار وزیر امور خارجه اظهار کرد: داعش گروهی افراطی است که به دنبال جغرافیا می‌گردد، هر جا خلاء قدرت وجود داشته باشد در آنجا جذب می‌شود و برای خود یک مکان را پیدا می‌کند.

اکبری کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه کشور ایران با همه کشور‌های اطراف افغانستان متفاوت است گفت: ما در طول تاریخ توانستیم حسن نیت خودمان را نشان دهیم، بیش از ۳ و نیم میلیون پناهنده افغانی داریم و بیش از ۱۶ هزار نفر در کشورمان فارغ التحصیل شدند و یک ارتباط زبانی تاریخی بین افغانستان داریم که عمق طولانی دارد.

وی با اشاره به اینکه طالبان مبارزه با آمریکا را شروع کرد یعنی از آغاز حضور آمریکایی‌ها به نوعی شروع به مبارزه کردند گفت: در طول بیست سال آمریکا با تمام تجهیزات و امکانات نتوانست عملا آنچه را که به دولت مرکزی وعده داده بود را محقق کند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه طالبان می‌خواهد حکومت با حضور همه اقوام تشکیل شود، وقتی مردم نقش پیدا می‌کنند باید به نقش آن‌ها توجه کرد، مردم افغانستان در این ۲۰ سال شرایط مختلفی را تجربه کردند، همه به یک شرایطی رسیدند که امروز خودشان ترجیح می‌دهند که توافق بین الافغانی می‌تواند راه حل اساسی باشد و جنگ نمی‌تواند نتیجه‌ای برای آینده اهداف جریانات داشته باشد، توافق ملی است که می‌تواند آینده را شکل دهد.

اکبری عنوان کرد: استراتژی آمریکا این است که بگوید، چون من نیستم در افغانستان ناامنی است و تلاش می‌کند به این توطئه دامن بزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
افغانستان به تلی از خاک تبدیل شد دیگه امریکا کاری تو افغانستان نداره که وایسه شما هم به چی دلخوشیت البته به اندازه ی بیست سال اسلحه تو افغانستان ریخته که تا سال ۲۰۴۰ افغان ها هم دیگه رو بکشن
آخرین اخبار