سم‌پاشی ۱۲ کانون مالاریا در چابهار آغاز شد

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار گفت: سمپاشی ۱۲ کانون مالاریا خیز به منظور کنترل و ریشه کن شدن بیماری مالاریا در این شهرستان آغاز شد.

عبدالرسول خدمتی رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهار داشت: هر ساله سم‌پاشی کانون‌های مالاریا در دو راند برگزار می‌شود که این مرحله با ۲ تیم عملیاتی به‌منظور سم‌پاشی ۱۲ کانون مالاریا خیز و با نظارت ۲۴ پزشک و کاردان و اجرا می‌شود.

وی افزود: مالاریا یک بیماری انگلی است که این انگل از طریق نیش پشه‌های آلوده، به انسان منتقل می‌شود و افراد مبتلا به مالاریا، معمولا دارای علائمی مانند احساس ناخوشی و تهوع شدید، تب بالا و لرز هستند و برخی علائم دیگر مانند عرق کردن، درد شکم و ‌یا قفسه و یا سرفه نیز در آنها مشاهده می‌شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار ادامه داد: پوشیدن لباس‌ کامل، استفاده از حشره‌کُش و خوابیدن زیر پشه‌بند به‌منظور جلوگیری از گزش پشه می‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری موثر باشد.

وی با بیان اینکه مطمئن‌ترین راه تشخیص قطعی بیماری مالاریا آزمایش خون است، خاطرنشان کرد: هر فرد تب دار مشکوک به مالاریا برای تشخیص به‌موقع و درمان سریع و کامل باید به نزدیکترین خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی و یا آزمایشگاه مالاریا مراجعه کند.

او تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی نیمه‌تمام و تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار و بیمارستان بخشِ پُلان چابهار را خواستار شد و افزود: شهر نِگور مرکز بخش دشتیاری نیازمند بیمارستان است تا بتوانیم مراقبت‌های بهداشتی و مشکلات بهداشت و درمان را کاهش دهیم.

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار گفت: با توجه به اینکه چابهار در همسایگی پاکستان قرار دارد باید ترددها قانونی و کنترل بیشتری از سوی مسوولان دست‌اندرکار بر روی این موضوع انجام شود.

خدمتی بیان کرد: احتمال انتقال مالاریا به ایران از طریق پاکستان وجود دارد و باید چابهار به عنوان قطب اقتصادی و گردشگری کشور به مرحله حذف کلی این بیماری برسد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار