پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حضور رئیسی در تاجیکستان، آینده بسیار خوبی برای روابط دو کشور ترسیم می‌کند/ شانگهای بسترساز همکاری‌های اقتصادی برای اعضای این سازمان است

سفیر پیشین ایران در باکو گفت: حضور رئیسی در اجلاس شانگهای مسیر همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه با محوریت رویکرد نگاه به شرق را هموار خواهد کرد.

محسن پاک‌آیین سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس شانگهای، گفت: این اجلاس در کشوری برگزار می‌شود که یکی از دوستان سنتی جمهوری اسلامی ایران است، دو کشور فارس زبان ایران وتاجیکستان دارای روابط بسیار خوبی هستند، ایران از جمله اولین کشور‌هایی بود که استقلال تاجیکستان را بعد از فروپاشی شوروی به رسمیت شناخت و به خصوص در دوره درگیری‌های داخلی بین دولت تاجیکستان و نهضت اسلامی تاجیکستان، ایران و روسیه میانجی گری کردند و در سایه تفاهمی که ایجاد شد، صلح و ثبات در تاجیکستان مستقر شد که مردم این کشور هرگز این حرکت مثبت و سازنده ایران را فراموش نمی‌کنند.

وی افزود: در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در سطح چند جانبه و دو جانبه ارتباطات بسیار نزدیک است و خوشبختانه برخی از سوتفاهم‌های ناخواسته هم که بین دو کشور ایجاد شده بود رفع شده و آینده روابط دو کشور روشن است و می‌تواند با حضور آقای رئیسی در دوشنبه آینده بسیار خوبی برای روابط دو کشور ترسیم کرد.

پاک آیین با اشاره به اهمیت اجلاس شانگهای برای ایران، تصریح کرد: اهمیت شانگهای برای ایران از این بابت مهم است که اعضای این کشور در کنار اهداف امنیتی که برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه دارند، می‌توانند یک بستر اقتصادی را هم برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه فراهم کنند، اکثر اعضای سازمان شانگهای در حوزه اوراسیا که منطقه‌ای بسیار مهم است با ۶۵ درصد جمعیت، منابع طبیعی دنیا را در خود جا داده است و اقتصاد آینده کشور را خواهد ساخت.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اعضای اوراسیا و کشورهایی مانند چین و روسیه که از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، حاکی از این است که در آینده ایران می‌تواند از مزیت‌های اقتصادی شانگهای هم استفاده کند و ایران به عنوان یک کشور ثبات ساز در کنار کشور‌های عضو شانگهای می‌تواند موجب امنیت در منطقه شود و در عین حال می‌تواند بستری را برای همکاری‌های اقتصادی فراهم کند. ایران پل ترانزیتی شرق آسیا به اروپا و آفریقا و جنوب آسیاست و از این جهت مزایای خوبی در حوزه ترانزیت دارد.

وی افزود: ایران دارای منابع غنی انرژی است و کشور‌های عضو شانگهای نیازمند دریافت انرژی و تجارت با ایران به عنوان صادر کننده محصولات خود هستند، ایران هم می‌تواند صادر کننده محصولات خود باشد و هم بازار خوب ایران می‌تواند مورد استفاده این کشور‌ها قرار بگیرد، به نظر می‌رسد که حضور آقای رئیسی در اجلاس شانگهای و دیدار‌هایی که با همتا‌های خود در منطقه خواهد کرد مسیر همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه با محوریت رویکرد نگاه به شرق را هموار خواهد کرد.

گفتنی است؛ قرار است ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه، نشست سالیانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار