رای الیوم: سرقت توافق زیردریایی‌ها با استرالیا، نمونه رفتار نژادپرستانه آمریکا با هم‌پیمانان بزرگش است

به نوشته رای الیوم رفتار آمریکا در سرقت توافق زیردریایی‌های هسته‌ای میان فرانسه و استرالیا، بیانگر چگونگی رفتار این کشور با هم پیمانانش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الکترونیکی رای الیوم، اقدام آمریکا در سرقت توافق ۵۰ میلیارد دلاری زیردریایی‌های هسته‌ای میان فرانسه و استرالیا که چند سال قبل امضاء شده بود، با خشم و عصبانیت شدید امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اعضای دولت او مواجه شد، آنان این رفتار آمریکا را خنجر زهر آگین از پشت خواندند.

این رفتار آمریکا که ریشه در منیت و غرور این کشور دارد بیانگر چگونگی رفتار واشنگتن با هم پیمانان، اعم از اروپاییان همراه با او در نظم امنیتی جهان، جنگ‌ها و رهبری ناتو تا کشور‌ها و دولت‌های جهان سوم است.

وقتی آمریکا با فرانسه به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد این رفتار تحقیرآمیز را دارد رفتارش با کشور‌ها و دولت‌های عربی که تشنه کمک‌های مالی یا نظامی واشنگتن هستند چگونه خواهد بود؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نظام‌های سیاسی حوزه خلیج"فارس" را سرزنش می‌کرد و می‌گفت، اگر حمایت‌های ما نبود یک روز نمی‌توانستید در قدرت بمانید و امروز زبان رسمی حوزه خلیج فارس، فارسی بود، اما با توجه به اینکه او فردی گستاخ و احمق بود چنین سخنانی از زبان او چندان عجیب نبود، اما اینکه دولت جو بایدن و کابینه دموکراتش خنجری زهر آگین را به پشت فرانسه فرو کند باورش کمی دشوار است.

آمریکا از راه معامله تسلیحات تاریخ مصرف گذشته، صد‌ها میلیارد دلار از هم پیمانان عرب خود غارت کرده است، تسلیحاتی که حتی اگر نوین هم باشند عمر مفیدشان را از دست داده اند ضمن اینکه شرایط این معاملات نیز اهانت آمیز است و استفاده نکردن از آن علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی یا صادر نکردن آن به کشور سومی که خصم آمریکاست نمونه‌ای از این شرایط است.


بیشتر بخوانید:

دفاع پاریس از توانایی‌های نظامی خود/فرانسه بیش از ۲۵۰ زیردریایی در۱۲۰ سال گذشته ساخته است
تنش واشنگتن و پاریس؛ اعتماد میان اتحادیه اروپا و آمریکا از بین رفته است


پیمان نظامی جدید آنگلوساکسونی که آمریکا با مشارکت انگلیس و استرالیا و شاید کانادا، در پی بنیان نهادن آن است پیمانی با شالوده تبعیض و نگاهی نژادپرستانه است، زیرا تنها کشور‌هایی را در بر می‌گیرد که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، البته این رفتار از کشوری که آبادی هایش را بر فراز ویرانه‌های سرخپوستانی بنا کرده است که به شیوه وحشیانه و با بربریت تمام نسل کشی شده اند نمی‌تواند عجیب باشد.

با وجود آنچه که در این نوشته بیان شد باز هم همراهی کردن با فرانسه برای ما دشوار است، زیرا این کشور هم تاریخی استعماری دارد و حتی از این حیث چندان تفاوتی با آمریکا ندارد، تاریخ فرانسه سرشار از خونریزی، منیت، نژادپرستی و غارت ثروت فقرای آسیا و آفریقاست، در واقع این کشور‌ها برای استعمار، تجزیه اراضی و واگذاری بخشی از اراضی ما به شبکه‌های صهیونیستی اتفاق نظر دارند، اما ضرب المثلی است که می‌گوید، گاه برخی کوزه‌ها هم کوزه‌های دیگر را می‌شکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار