۴ نکته برای شاد و خوشحال بودن

با تمرین‌های روزانه می توانیم احساسات مثبتی را درباره خود و جهان اطرافمان تجربه کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با جولان بیماری کرونا و فشار‌های اقتصادی، افراد شادی کمتری را تجربه می‌کنند در این گزارش به نقل از psychology today نکاتی مطرح می‌شود که با استفاده از آن‌ها میتوانید زندگی خود را در جهت شاد بودن هدایت کنید.

به قول بودا خوشحالی هیچ وقت به سراغ افرادی که قدر داشته هایشان را نمی‌دانند، نمی‌آید.

احتمالا علاوه بر شما دیگران هم  می‌خواهند احساس خوشحالی کنند، هر صبح با لبخند بیدار شوند و قدم‌های سبک بردارند. رسیدن به خوشحالی در واقع یک جا ومکان و یا صفت نیست. بلکه می‌توان با تمرین‌های روزانه احساسات مثبتی را درباره خود و جهان اطرافمان تجربه کنیم.

در دهه‌های گذشته مبحث شادی توجه‌ زیادی را معطوف خود کرده است و اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهد که شاد بودن سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. برای نوآموزان ، شادی یک احساس درست به مانند خشم، ترس و ناراحتی است. شادی یک احساس مثبت و لذت بخش است که شما در لحظات خاصی آن را تجربه می‌کنید.

شادی یک صفت نیست که چیزی را توصیف کند بلکه حالتی است که در لحظه اتفاق می‌افتد. برای مثال این منطقی نیست که انتظار داشته باشیم همیشه خوشحال باشیم، در واقع چیزی که شما را خوشحال میکند بسیار به شخصیت شما ربط دارد.

خوشحالی شما در لحظه توسط عوامل متعددی تحت تاثیر قرار می گیرد. از این عوامل می‌توان به انجام کار‌های مورد علاقه، وضعیت و حالات بدنی، اطرافیان و ارزش‌های شما در زندگی اشاره کرد.

با توجه به اینکه شادی یکی از احساسات است بهتر است تلاش کنیم تا از زندگی راضی باشیم به جای اینکه به دنبال شادی باشیم. هر چقدر که بیشتر در زندگی روزمره احساس بهتری داشته باشید احتمال بیشتری دارد که در طی روزاحساس شادی کنید.

خبر خوب این است که راه‌های بسیاری برای افزایش رضایت از زندگی روزمره وجود دارد که در نهایت می‌تواند منجر به احساس شادی در لحظه شود.

این راه‌ها نیازمند تمرین روزانه‌ی نظارت بر ذهن است، زیرا میزان رضایت شما از زندگی بسیار بیشتر تحت تاثیر ادراک شما از زندگی است تا اتفاقات آن.

در ادامه چهار مهارت گفته می‌شود که می‌توانید از امروز تمرین آن‌ها را شروع کنید.


بیشتر بخوانید


۱-سپاسگزار باشید

هرچقدر بیشتر خوبی‌هایی که در حال حاضر در زندگیتان هست ببینید بیشتر احساس مثبتی در مورد خودتان و جهان اطراف پیدا می‌کنید. سعی کنید به صورت عمدی قدردان چیز‌هایی که در حال حاضر در زندگی خود دارید و به آن‌ها عشق می‌ورزید باشید.

۲-نحوه تفکر خود را تغییر دهید

راحت است که روی قسمت‌های منفی زندگی تمرکز کنیم و گرفتار آن‌ها شویم. افکار و رفتار خود را تغییر دهید تا روی چیز‌هایی که در زندگی دوست دارید و چیز‌های بدی که می‌توانید تغییر بدهید تمرکز کنید. سعی کنید در مورد چیز‌هایی که دوست ندارید،به چیز‌هایی که ندارید و یا نمی‌توانید تغییر دهید فکر نکنید.

۳-روابط مثبت خود را افزایش دهید

همه ما به افرادی نیاز داریم که در کنار آن‌ها احساس تعلق و ارتباط معنی دار بکنیم. هر چقدر بیشتر با افرادی که دوست دارید و از بودن کنار آن‌ها لذت می‌برید ارتباط داشته باشید احساس بهتری خواهید داشت.

۴-به دنبال معنا بگردید

شما باور‌های بنیادی دارید که برای شما مهم اند و به زندگی شما معنا وهدف می‌بخشند. هر چقدر شما این باور‌ها و ریشه‌ی آن‌ها را بهتر بشناسید، می‌توانید تصمیماتی بگیرید که آن باور‌ها را بازتاب بدهد و در نهایت از زندگی رضایت بیشتری خواهید داشت.

حقیقت امر این است در حالی که ایجاد زندگی معنادار بر اساس صداقت و خود آگاهی بسیار مهم است، اما تمرکز بر روی شادی ممکن است باعث این اشتباه شود که انسان توانایی همیشه شاد بودن را دارد. تجربه شادی نیازمند ساخت زندگی‌ای است که رضایت و آورده‌ای زیادی برای شما داشته باشد.

برای انجام این کار سپاسگزار باشید. دقیق فکر کنید و بر روی داشته هایتان در زندگی تمرکز کنید. روابط مثبت خود را زیاد کنید و هدف و معنای بزرگتری پیدا کنید. هرچقدر احساس کلی بهتری درباره زندگی خود داشته باشید، احتمال بیشتری دارد در طی روز احساس شادی کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فری
۰۲:۴۳ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
اگه دزدی ها ۰کلاهبرداریها و اختلاسها برداشته بشه و عدالت باشه مطمن باشید انسان و شهروند ایرانی خود به خود به شادی خواهد رسید
Poland
مریم
۲۳:۴۷ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
وقتی مردم درگیره مسائل مالی هستند وقتی برای مایحتاج روزمره مشکل دارن چطوری باید نگرش رو عوض کنند یا مثبت ببینن اونایی که این حرفهارو میزنن نفسشون از جای گرم درمیاد روزهایی شده من پول میده خریدن ندارم اونوقت چطوری مثبت اندیش باشم شاد بودن با حرف نمیاد زندگی که درست باشه شادی خودش میاد
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۰:۵۲ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
ما جونایی ایرانی حقمون خوب زندگی کردن آخه دو خودرو ساز ایرانی شادی آزمون گرفتن چرا قیمت پراید ۱۵۰ نه کیفیت داره و قیمت هم گران است واردات خودرو باز کنید بتونیم ماشین با کیفیت و ارزان سوار شیم یکم به جونا بها بدید آقای ریسی اگه واقعا میتونی واردات خودرو ازاد کنید زودتر اینکار کنید ما خودرو با کیفیت و ارزان میخوایم خسته شدیم از این گرون های این دو خودرو ساز هر روز قیمت میبرن بالا هیچ نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
بدبخت
۱۲:۴۷ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
مشکلات زیادی تو این کشوره و شادی به همین راحتی برگشتنی نیست .همش شاهد مرگ بدبختی مردم هستیم.خدمت اجباری جوونا ومریضی و هزاران درد دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
زمانی ملت روی شادی را میبینن که از تلویزیون اخبار جنگ وقتل وناامیدی را نشنون ونبینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
زمانی ملت روی شادی را میبینن که از تلویزیون اخبار جنگ وقتل وناامیدی را نشنون ونبینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه برخی کارشناسان برای رفع مشکلات اجتماعی به روال سابق به جای حل ریشه ای معضلات به ارائه روشهای موقت روی می آورند و آنچه دراین مقاله آمده فقط دلخوش بودن خالی است بنابراین افراد برای خوشحال شدناولاً باید معنا ومفهوم درست خوشحال بودن رابفهمند ودرصد ومیزان وپارامترهای آن را کشف کنند بعنوان مثال خوشحال بودن عبارت از: سکوت های بی دغدغه، صله رحم با افرادی که آب حیات شادی وجود انسانند، زیارتهای روح افزا، آموختن کلمات وجملات روحیه بخش، بزرگ وکوچک نکردن بیماریها، ترسیدن ونترسیدن های کنترل شده، همیشه مانند نیکوکاران صحبت کردن، دلسوز بودن و دلسوخته نبودن، دانستن علم آداب معاشرت قدرتمند وهمیشه قابل اتکا، تفریح با خانواده بایک جمله یا یک کلمه یا یک معما وپرسش وپاسخهای محترمانه و... اما اینکه چگونه می توان خوشحال بود پاسخ آنست که انسان باید هرچیزی که روی مخ او هستند وروحش را می آزارند را رفع کند واگرنمی تواند به اهل فن آن مراجع کند واگر نشد به جبران غیرمستقیم متوسل شود واگرنشد به خذا توکل عمیق کند واگر هیچ راهی ندارد صدقه بدهد که صدقه خشم خدا رابرمی گرداند و بردل دشمن مشکل ساز ترحم می افتد ودریک کلمه(( تمام مشکلات راباید از ریشه حل کرد وبا پاک کردن صورت مساله و بیراهه روی هیچ چیزی حل نمی شود)) وقتی کسی ذهنش درگیر مشکلات لاینحل باشد چگونه باید شاکر خودش باشد چه برسد به خدا وبندگان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
مقاله رو نخوندم ولی کاش تحریم ها برداشته بشه ،،،تو کشور ارزونی بیاد ،،مردم دغدغه نداشته باشن اونوقت اعصاب خوردی که خودش منشا افسردگی و ناراحتیه از بین میره و تا حد زیادی خود به خود شادی میاد .....گرونی بره ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااا برس به داد دل ما جوووووناااااا.....
آخرین اخبار