اولین نشست مقامات طالبان با هیات آمریکایی برگزار شد

بنابر اعلام امیرخان متقی، طالبان در نشست دوحه با آمریکا درباره حریم هوایی، پول های بلوکه شده،توافقنامه دوحه و کمک های بشردوستانه گفت و گو کرده است.

‏به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، برای نخستین بار پس از بیرون شدن آمریکا از افغانستان، امروز هیأت‌های ایالات متحده  و طالبان در دوحه باهم دیدار کردند.

سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که در دیدار با مقام‌های آمریکا ، در باره روابط کابل با واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزاد سازی پول‌های منجمد شده افغانستان، حرمت به حریم هوایی افغانستان و مسائل دیگر گفت‌وگو شده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفت: «در این نشست درباره کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو شد و همچنان بر عملی سازی توافقنامه دوحه و احترام به حریم هوایی افغانستان تأکید شد.»

همزمان با این، معاون وزیر خارجه آمریکا در یک سفر دو روزه برای گفت‌وگو در باره افغانستان، به اسلام آباد رفته است.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا گفته است که تشکیل حکومت همه شمول و خروج شهروندان آمریکا و همکاران محلی این کشور از افغانستان، از محورهای این گفت‌وگو هستند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این دیدار در باره به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت نمی‌باشد. ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا به حقوق تمام مردم افغانستان به شمول زنان و دختران احترام کنند و حکومت همه شمول با پشتیبانی همه جانب‌ها  را تشکیل دهند. آمریکا می‌خواهد به طالبان فشار بیاورد تا برای سازمان‌های کمک‌رسان امکان دسترسی به مناطقی را که نیاز به کمک دارند، فراهم کنند.»

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، که برای چندین سال در گفت‌وگوهای صلح افغانستان دخیل بود، شامل این هیأت آمریکایی نمی‌باشد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که قرار است مقام‌های بلند پایه‌ی آمریکایی با نمایندگان طالبان برای دو روز در دوحه گفت‌وگو کنند.

رویترز به نقل از دو مقام بلندپایه آمریکایی گفته است که این دیدارها به روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه انجام می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، دوحه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار