رییس هیات مدیره کانون کارسناسان رسمی دادگستری مطرح کرد؛

کارشناسان دادگستری نباید به عنوان کسب و کار تلقی شوند

علی پور گفت:کارشناسان رسمی دادگستری نباید جزو کسب و کارهای تلقی شوند زیرا با دولت ارتباطی ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، رضا علی پور رییس هیات مدیره کانون کارسناسان رسمی دادگستری در نشست خبری که درباره طرح تسهیل تعیین سازوکار صدور مجوز های کسب و کار برگزار شد، اظهار کرد:کارشناسان رسمی یار و یاور قاضی هستند و کار شبه قضایی انجام می دهند .

وی افزود: ۸۵ درصد کارشناسان برای دستگاه قضا کار می کنند. دستگاه قضایی حدود ۸ تا ۷ هزار قاضی دارد و برای هر قاضی دو تا ۳ کارشناس در نظر می گیریم‌.

رییس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری بیان کرد: کار تعیین ظرفیت جذب کارشناسان رسمی دادگستری با خود کانون نیست و توسط هیاتی ۷ نفر که ۳ نفر از قوه قضاییه و ۴ نفر از کانون هستند، تعیین می شود.بعد از برگزاری آزمون، مصاحبه انجام می شود.

علی پور بیان کرد:جذب کارشناسان با قوه قضاییه است. ما انتظار داریم نمایندگان مجلس برای تصویب قانون کارشناسان را دعوت می کردند و نظر ما را می گرفتند و کارشناسان رسمی را کسب و کار تلقی کنند زیرا کارشناسان رسمی با دولت ارتباطی ندارند.

رئیس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری گفت:از مجلس تشکر می کنیم که به سرعت به سمت رفع موانع تولید رفته است و کانون کارشناسان در این زمینه می تواند به مجلس کمک کند اما تقاضا داریم که کارشناسان رسمی را جزو کسب و کار تلقی نکند. کارشناسان رسمی مالیات خودشان را به دولت پرداخت می کنند.

علی پور ادامه داد:کارشناسان دادگستری در خدمت دستگاه قضایی است.
کارشناسان رسمی دادگستری هیچ امتیازی ندارند و نمی توانند مجوز کارشناسی را به فرزندان خود انتقال دهند و در صورت تخلف باید مجازات شوند و هیچ بازنشستگی هم ندارند.

وی گفت:هر فردی نمی تواند کار کارشناسی انجام دهد و باید نمره حداقل ۱۴ را کسب کند و باید انتخاب در کارشناسی درجه یک باشد زیرا ممکن است در یک کار کارشناسی میلیارد ها تومان جابجا شود و یا با خون و جان مردم درارتباط است و باید فردی به عنوان کارشناس تعیین شود که بتواند نمره بالایی داشته باشد و نمی توان افراد عادی را جذب کرد.

علی پور گفت: ما بعد از صدور مجوز، کارشناسان را به قوه قضاییه معرفی می کنیم و بعد از آن زیاد با کانون ارتباطی ندارند به همین دلیل نمی توان کارشناسی را شغل تلقی کرد.

وی در مورد دستمزد کارشناسان گفت: رییس قوه قضاییه از حدود ۳۰۰ تا ۳۵ میلیون تومان دستمزد در نظر گرفته است. دستمزد کارشناسی تصادفات کار می کنند زیر یک میلیون تومان است و تنها ۱ تا ۲ درصد کارشناسان هستند که دستمزد بالایی دارند که کار آنها کارشناسی ساختمان و پتروشیمی ها است که این نوع پرونده ها معدود هستند.

علی پور گفت:به طور متوسط ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان دستمزد ماهیانه کارشناسان است و شاید افرادی باشند که هیچ دریافتی نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار