نگهداری از بیش از ۲ هزار نسخه خطی تاریخ اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی

کارشناس ارزشیابی نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۲ هزار نسخه خطی با موضوع تاریخ اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدرضا صداقت حسینی کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: ۲ هزار و ۶۹۳ نسخه خطی با موضوع تاریخ اسلام به زبان‌های فارسی و عربی در گنجینه این کتابخانه نگهداری می‌شود.

او افزود: در این کتاب‌ها به شرح و تبیین مباحث مختلف تاریخ اسلام و سیره و سرگذشت پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) پرداخته شده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: تک نسخه خطی نفیس "الخصائص و المفاخر" اثر جمال‌الدین یوسف بن محمد السرمری، از جمله این نسخ ارزشمند است که فضایل، مناقب، خصایص و معجزات حضرت رسول اکرم (ص) را نقل کرده و در کشور منحصر به فرد و تک نسخه است.

صداقت حسینی بیان کرد: این اثر به زبان عربی است و در ماه صفر سال ۸۹۱ هجری قمری در ۷۵ برگ به خط نسخ به دست موسی‌بن هارون جیانی کتابت شده است.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: یکی دیگر از نسخه‌های خطی بسیار نفیس و کهن که در احوال رسول الله (ص) است، کتاب "درج الدرر فی بیان میلاد خیر البشر" است که تألیف اصیل‌الدین عبدالله واعظ دشتکی شیرازی در قرن نهم هجری است و به نثر مصنوع و فنی تألیف شده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی تاکید کرد: کتاب "الرَّوضُ الاُنُفُ الباسِم علی سیرة ابن هشام" یا "الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیرة النبویة" از دیگر نسخه‌های خطی بسیار نفیس است که به سیره رسول اکرم (ص) پرداخته است.

صداقت حسینی اظهار کرد: این کتاب توسط عبدالرحمن بن عبدالله سهیلی به نگارش درآمده و شرح و توضیح آن مربوط به عبدالملک بن هشام بن ایوب حمیری از نخستین سیره‌نویسان در باره پیامبر اسلام (ص) است که به خط نسخ کُهَن مُعرَب، در قرن هشتم هجری قمری در ۲۲۳ برگ کتابت شده است.

او با بیان اینکه نسخه خطی "عیون الاثر فی فنون المغازی و الشمائل و السیر" یکی دیگر از نفایس نسخ خطی این کتابخانه است که به تبیین و شرح سیره پیامبر اکرم (ص) پرداخته افزود: این کتاب از تألیفات محمدبن محمد معروف به ابن سیّدالناس به خط نسخ در سال ۸۰۴ هجری قمری در ۲۹۱ برگ کتابت شده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: از دیگر نسخه‌های بسیار نفیس موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی، کتاب "انسان العیون فی سیرة الامین المأمون" یا "السیرة الحلبیة" تألیف علی بن ابراهیم حلبی است.

صداقت حسینی بیان کرد: این کتاب شامل مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال پیامبر اسلام (ص) بوده و قدیمی‌ترین نسخه خطی آن در کشور است که به خط نسخ در سال ۱۰۹۹ هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.