حسین پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مهار یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب سیل به درون زمین/ وقوع ۴۳ مورد رخداد سیل در ۲۴ استان کشور

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۶ ماه نخست سال، یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب سیل به درون زمین نفوذ داد.

ابوالقاسم‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تاثیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بر کنترل و مهار سیل اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال به رغم‌ خشکسالی، اما میزان بارشی که درمناطق مختلف منجر به سیلاب شد، اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری توانست بیش از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب از بارش و سیل اخیر را مهار و به زمین نفوذ دهد.

او افزود: آمار رخداد سیل در ۶ ماهه ابتدای سال در سطح حوزه های آبخیز کشور از مجموع ۶۱ مورد بارش موثر در کشور، ۴۳ مورد رخداد سیل در ۲۴ استان کشور به وقوع پیوست‌ که پهنه بحرانی این سیل ها ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بود.

حسین پور ادامه داد: زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری بیش از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب از سیلاب های اخیر را مهار کرد، درحالی که این حجم از سیلاب می توانست خسارت بیشتر وارد کند‌.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار رشته قنات در کشور طرح پوشش طرح پوشش آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است، بیان کرد: متوسط افزایش آبدهی از ۲ برابر تا ۶ برابر و به طور متوسط بیش از ۳ برابر است و به عبارت دیگر احیای هر قنات، احیای یک روستا و احیای یک زندگی در واحد روستایی تلقی می شود که در نهایت منجر به مهاجرت معکوس و بازگشت به این مناطق شده است.

او با تاکید بر برنامه آبخیزداری در راستای احیای قنوات در برنامه هفتم توسعه کشور بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه در هیئت دولت مصوب شد که تحت برنامه های جامع با رویکرد فرآیند آبخیز تا جالیز از بالاترین نقطه یک حوزه آبخیز در خط راس برنامه آبخیزداری در راستای احیای قنوات صورت بگیرد تا منجر به بهره وری و مدیریت مصرف در مزرعه شود‌.

به گفته حسین پور، امسال مجموعه طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کل استان های کشور به صورت هفتگی در سازمان جنگل ها رصد و بررسی می شود که امیدواریم تخصیص اعتبارات سرعت بیشتری بگیرد تا مجموعه اقدامات تحت برنامه در موعد مقرر به اتمام برسد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به گستره حوزه آبخیز و تقاضای متعدد روستاییان و عشایر در مناطق مختلف از حیث سکونتگاه جمعیتی و از نظر تقویت منابع آبی به منظر تولید محصولات کشاورزی و حفظ خاک که حائز اهمیت است، این برنامه ها در سطح وسیع تری باید هدفگذاری شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آبخوان های کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند، گفت: علی رغم تغییر اقلیم، محدودیت آبی و ضرورت هایی که از حیث ایجاد تعادل در اکو سیستم های طبیعی وجود دارد، اما آبخوان های کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند که با این وجود پدیده خطر فرونشست در دشت ها و مناطق مختلف وجود دارد.

حسین پور در پایان تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، تامین منابع اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری با رشد ۳ تا ۴ برابری باید همراه باشد تا منابع لازم برای مدیریت حوزه های آب، خاک و حفظ پوشش گیاهی سرزمین انجام شود، از این رو امیدواریم در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۱ به عنوان سال شروع برنامه محقق شود تا نیازهای ضروری حفظ منابع آب و خاک با جدیت بیشتر دنبال شود‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار