افزایش ۴۶ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی از افزایش ۴۶ درصدی بارش‌های امسال استان نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،دولتی‌مهر مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی در خصوص میزان بارندگی‌های امسال گفت: تا نیمه آبان ۱۴۰۰ متوسط بارش استان ۲۶ میلی‌متر بود که این میزان در زمان  مدت مشابه پارسال ۱۸میلیمتر و در زمان مشابه بلند مدت ۳۶ میلیمتر گزارش شده است و طبق بررسی‌ها متوسط بارش استان نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارش‌ها نسبت به بلند مدت در اهر با ۶۰ درصد، ورزقان ۵۵ درصد، جلفا و هریس ۵۰ درصد و مرند ۴۴ درصد گزارش شده است.

دولتی مهر افزود: عجب شیر ۲۶ درصد و آذرشهر ۱۱ درصد افزایش بارش، شهر‌های اسکو، بستان آباد و بناب بین ۵ تا ۱۰ درصد و سایر مناطق استان نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد با کاهش بارش مواجه بودند و در سراب و شرق دریاچه ارومیه بارش در حد نرمال ثبت شده است.

دولتی‌مهر اضافه کرد: متوسط بارش سال زراعی امسال  نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما شهر‌های اهر، مرند و ورزقان بیش از ۵۰ درصد با کاهش بارش مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی پارسال یعنی از یک مهر ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، بیشترین بارش‌ها در عجب‌شیر، مراغه، ملکان، هشترود، چاراویماق و میانه بود و همچنین در آذرشهر، اهر و بستان آباد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در سایر مناطق تا ۳۰ درصد کاهش گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی پارسال ۲۳۸ میلیلیتر بارش داشتیم که نسبت به سال ۹۸ که ۳۲۸ میلیمتر بود ۲۷ درصد و نسبت به بلند مدت که ۳۲۰ میلیمتر بود ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: طی امسال  ۱۸ میلی‌متر بارش در شهر تبریز گزارش شده است که در مدت مشابه پارسال ۱۱ میلیمتر و بلند مدت ۲۶ میلیمتر بود و نسبت به پارسال افزایش و نسبت به بلند مدت نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

دولتی مهر یادآور شد: بیشترین بارش‌های امسال در آذرشهر با ۲۷ میلیمتر بارش گزارش شده است .

وی افزود: بر اساس خروجی مدل‌های جهانی پیش آگاهی‌های جوی در آبان ماه امسال بارش کمتر از نرمال و در ماه‌های آذر و دی بارش‌ نرمال پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار