بازوی مردمی انقلاب از مبارزه با رژیم بعث تا مبارزه با کووید ۱۹

بازوی مردم انقلاب اسلامی در کنار سایر نهاد‌های کشورمان توانست نفش موثری در مبارزه با کووید ۱۹ ایفا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ماه ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

این نهاد مردمی در حالی تشکیل شد که چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت و هنوز کشور درگیر توطئه‌های برخی گروهک‌های معاند و ضد انقلاب بود که برای مردم نا امنی ایجاد می‌کردند. در این شرایط بود که به پیشنهاد خیرخواهان انقلاب و ایران به امام خمینی (ره)، این نهاد تشکیل شد. اما تشکیل بسیج اهداف مهم‌تری از آنچه گفته شد، دارد.

بسیج اهداف مهمی همچون تحقق فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب‌الله، ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم دفاعی در آحاد مردم برای دفاع از کشور، ایجاد توانایی‌های لازم رزمی در نیرو‌هایی که توانایی شرکت در عملیات‌های کلاسیک و بزرگ را دارند، ایجاد توانایی‌های لازم در آحاد مردم بمنظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر پیش بینی و کمک به دولت در امر سازندگی دارد.  

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

بخشی از سخنان امام خمینی (ره) در فرمان تشکیل بسیج بدین شرح است: «اگر یک ملت که همه جوان‌هایش مجهز باشند به همین جهازی علاوه بر جهاز دینی و ایمانی که دارند، مجهز به جهاز‌های مادی هم باشند، سلاحی هم باشند و یاد گرفته باشند، همچی نباشند که یک تفنگی دستشان آمدند ندانند با آن چه بکنندش... و همه جا باید این طور بشود که یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد؛ و این یک همچه مملکتی آسیب بردار نیست.»

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز سوم آذرماه امسال در پیام خود خطاب به بسیجیان بیان فرمودند که «عزیزان! قدرشناس جایگاه خود باشید و بدانید که با همّت بلند، و در پرتو خردمندی و درست‌اندیشی، و با اعتماد و توکّل به خداوند دانا و توانا، می‌توانید در همه‌ی مسائل عمومی کشور و ملت، اثربخش و مشکل‌گشا باشید. این تجربه‌ی چند دهه‌ی ملت ایران است.»

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

یکی دیگر از وظایف بسیج، امر به معروف و نهی از منکر است. بسیج به عنوان نیرویی مردمی وظیفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعی برخورد کند. اجرای این وظیفه حساس، نیازمند تربیت نیرو‌های باتجربه و کارآزموده است که شیوه‌های برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرایط و موقعیت‌های امر به معروف و نهی از منکر نیز آشنا باشند. امروزه، پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور، برنامه منظم و گسترده‌ای را برای آموزش چنین افرادی پیش رو دارند.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

کارکرد بسیج در بحران‌های ملی

کارکرد بسیج در روز‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی را نباید فقط در ایجاد امنیت داخلی دانست. چرا که پس از تجاوز رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی، بسیج نیز بعنوان نیروی داوطلب مردمی در کنار ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در دفاع از کشورمان ایفا کرد.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

به نحوی که این نهاد انقلابی و مردمی با اعزام نیرو‌های داوطلب به جبهه‌های حق علیه باطل توانست در پیروزی رزمندگان اسلام بر دشمنان نقش موثری ایفا کند. طبق اعلام مراجع رسمی، بسیج در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم بیش از ۹۰ هزار نفر شهید در کنار سایر نیرو‌های مسلح، دشمن متجاوز را از خاک میهن اسلامی بیرون کرد. باید گفت که در این مقطع حساس نقش نظامی و معنوی بسیج در ساماندهی یک ارتش کاملاً اسلامی و مردمی بسیار برجسته است.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

این سازمان نه تنها در جنگ تن به تن و انسانی حضوری فعال داشت. بلکه پس از پایان دفاع مقدس نیز در بحران‌های طبیعی همچون زلزله، سیل، آتش سوزی و خشکسالی هم پای کار بود. زلزله‌های بم، رودبار و کرمانشاه، سیل‌های رودبار، گلستان، خوزستان وفارس، آتش سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و جنگل‌های زاگرس و همچنین حوزه مقابله با خشکسالی در خوزستان و سیستان‌وبلوچستان بخشی از فعالیت‌های بسیج به شمار می‌رود.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

وقتی بازوی مردمی انقلاب اسلامی به مبارزه با کووید برخاست

اواخر سال ۱۳۹۸ کشورمان نیز همچون همه نقاط جهان درگیر ویروس کووید ۱۹ یا همان بیماری کرونا شد. در ابتدا هیچ گونه اطلاعاتی از ماهیت این بیماری وجود نداشت، مردم و مسئولان فقط می‌دانستند این بیماری دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و باید برای در امان بودن از آسیب این ویروس باید ماسک بزنیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. بیماری روز به روز گسترش پیدا کرد و ترس در وجود مردم رخنه کرد. اما این بار نیز بسیجیان به صورت خودجوش وارد عمل شده و در کنار وزارت بهداشت که متولی امر بود به یاری مردم شتافتند و خدمات متنوعی به مردم ارائه دادند.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

از جمله خدماتی که بسیجیان در دوران کرونا به مردم ارائه دادند عبارتند از؛

واکسیناسیون فلج اطفال و سنجش فشار خون بیش از ۳۰ میلیون نفر با هماهنگی وزارت بهداشت.

حضور نیرو‌های داوطلب برای همراهی بیماران.

حضور طلاب بسیجی برای تدفین بیماران، مجاهدت در تولید ماسک، تولید روزانه بیش از ۱۷ میلیون ماسک و غربالگری بیش از ۷۰ میلیون نفر جهت کاهش نرخ ابتلا به کرونا.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

عملیاتی شدن موضوع کمک‌های مؤمنانه توسط پایگاه‌های بسیج بر اساس فرمان رهبر انقلاب از ۱۵ شعبان امسال.

توزیع بیش از ۱۰ میلیون بسته معیشتی در سراسر کشور طی چهار مرحله.

اهدای ۲۴ هزار جهیزیه به افراد کم  بضاعت.

وقتی بازوی مردمی انقلاب به مبارزه با کووید برخاست

توزیع بیش از ۵ میلیون بسته بهداشتی بین نیازمندان.

پرداخت ۴۷ میلیارد تومان کمک‌های نقدی به نیازمندان.

طرح مشترک بسیج و وزارت بهداشت علیه کرونا

این طرح در هفته آخر آبان ۱۳۹۹ به تمام استانداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و رده‌های سپاه و بسیج ابلاغ شد.

هدف این طرح قطع زنجیره انتقال ویروس است. برای مبارزه با ویروس کرونا، هیچ راهی جز تشخیص و شناسایی سریع بیماری و بیماران نیست و بعد شناسایی مبتلایان، باید آن‌ها را سریعاً ایزولاسیون، قرنطینه و درمان کرد و افراد مرتبط با آن‌ها را هم باید شناسایی و در خانه‌ها و مکان‌ها خاص قرنطینه شوند.

اکنون پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، بسیج نشان داد که همچون روز‌های اول تاسیس این سازمان پای کار ایستاده است و تنها در زمان جنگ تن به تن نیست که به مردم خدمت می‌کند بلکه در هر زمان که کشور به سمتی برود که مردم نیاز به یاری داشته باشند، وارد خط مقدم می‌شود و با تمام قوا در عرصه کمک رسانی حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار