دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ما می‌خواهیم تمام مددجویان پس از ترک، شغل داشته باشند

مومنی گفت: در حال حاضر اشتغال برای همه مددجویان وجود ندارد، اما هدف ما این است که برای تمام مددجویان پس از دوران ترک شغل وجود داشته باشد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مواد مخدر صبح امروز در بازید از کمپ ماده ۱۶ اخوان گفت: خانواده و جامعه نگران شما هستند و تمام ارکان نظام در صددند تا شرایط فراهم شود و شما به آغوش جامعه باز گردید. ریاست جمهوری در جلسه هفته گذشته گفته بود باید تدبیراتی اتخاذ شود که دوستان ما ترک کرده و به جامعه بازگردند. تک تک نهاد‌ها مانند سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر دغدغه شما را دارند.

مومنی بیان کرد: در این مرکز مهارت آموزی انجام می‌شود، اما ممکن است برای همه، شرایط اشتغال فراهم نباشد. تلاش ما این است که تمام مددجویان پس از دوران مددجویی شغل داشته باشند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: من می‌دانم که پس از پایان دوران مددجویی مشکلاتی وجود خواهد داشت، اما بازگشت به اعتیاد راه حل این مشکلات نیست. وظیفه ما ایجاد شرایطی است که شما بتوانید اعتیاد را با موفقیت کنار بگذارید، توانمندسازی‌های لازم را انجام داده و امکان اشتعال را فراهم کنیم، اما نهایتا موفقیت به خود شما و همتتان بازمی گردد.

مومنی تصریح کرد: وقتی از مددجویان تقاضای مدارک هویتی می‌کنند یعنی می‌خواهند به جامعه باز گردد و این نکته مثبتی است. بهتر است این هماهنگی‌ها انجام شود که کار‌های مدارک این مددجویان همین جا انجام شود و فرد برای دریافت مدرک پس از پایان دوران مددجویی ۶ ماه در مراکز مختلف به دنبال مدرک نباشد.

مومنی گفت: نکته‌ای که به هیچ وجه قابل قبول نیست این است که در برخی مراکز ماده ۱۶ افراد غیر معتاد مانند اتباع خارجی یا زباله گرد نگهداری می‌شوند. این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست. بودجه‌ای که برای این مراکز اختصاص داده می‌شود تنها به منطور نگهداری از معتادان متجاهر است و اشکال ایجاد شده باید رفع شود. در همین مرکز تعدادی اتباع خارجی نگهداری می‌شود. وقتی غربالگری انجام می‌شود این موضوع  باید بررسی شود که فرد واجد شرایط آمدن به اینجا هست یا نه.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ما باید نهایت تلاشمان را کنیم تا مددجویان اعتماد به نفس لازم را کسب کنند. به طور کلی تاکید می‌کنم به هیچ عنوان نباید روش‌های غیر علمی و غیر اخلاقی به کارگرفته شود. ما باید این افراد را از لحاظ روانشناسی  آماده کنیم تا آماده بازگشت به جامعه شوند.

مومنی گفت: مشکل دیوار‌ها و امنیت مجموعه باید حل شود و برای تامین امنیت با نیرو‌های انتظامی صحبت شود.

در ادامه این بازدید ابراهیم عرب خزائلی مدیر مرکز اخوان گفت: در گذشته مهم‌ترین مشکل این مجموعه بی آبی بود به طوری که برخی مواقع مددجویان آب شرب نداشتند. با پیمانکاران قرارداد بستیم و روزانه ۱۰۰ هزار لیتر توزیع و اقدامات دیگری نیز انجام شد که مشکل کمبود آب هنوز وجود دارد، اما مانند گذشته نیست.

خزائلی ادامه داد: در گذشته نان مجموعه از نانوایی تهیه می‌شد حتی گاهی نان کپک زده به دست مددجو می‌رسد که خداروشکر این مشکل نیز با تاسیس نانوایی مرکز برطرف شد. در حال حاضر نانوایی روزانه بین ۱۰ تا ۱۴ هزار قرص نان به مددجویان می‌دهد که همین واحد نانوایی اشتعال زایی و حرفه آموزی هم کرده است به طوری که ۵ نفر از مددجویان مشغول به کار هستند.

خزائلی گفت: در این مرکز کارگاه‌های زیادی مانند خیاطی، قالی بافی راه اندازی شده است و ما بنا را بر آموزش قراردادیم. اکنون ۱۵۰ نفر درحال آموزش دیدن هستند و با شرکتی (قسمت سیم کشی با شرکت بنیاد صنعت پیوند) صحبت کردیم که تعداد ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از مددجویان بعد از پایان دوره مددجویی در این شرکت کار کنند و حتی جای خواب داشته باشند. ما در طی فعالیت ۱۷ ماهه خود یک مورد ابتلا به کرونا نداشتیم و همین نشان می‌دهد استاندارد‌ها تا چه میزان رعایت می‌شود.

وی گفت: مشکلی که در مجموعه وجود دارد دیوار‌های کوتاه و روشنایی محوطه است. اگر اکنون مددجویان در مجموعه می‌مانند به علت محبتی است که ایجاد شده وگرنه شرایط حفاظتی استاندارد نیست.

خزائلی اظهار کرد: مشکل دیگری که وجود دارد بحث مدارک هویتی معتادان است، چون مددجویان بدون لباس به ما تحویل داده می‌شود، زیرا در قرنطینه لباس‌ها سوزانده می‌شود. اما ما هنگام ترخیص باید به فرد لباس بدهیم، اکنون فصل سرماست و لباس گرم نیز نیاز است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مواد مخدر ، مددجویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار