پاپ فرانسیس:

شاهد کاهش دموکراسی در اروپا هستیم

رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفر به یونان، از کاهش دموکراسی در اروپا سخن گفت و بحران پناهجویان در این قاره را «ادیسه وحشتناک مدرن» توصیف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، پاپ فرانسیس در عمارت ریاست جمهوری یونان به خبرنگاران و مقامات بین المللی گفت که جهان شاهد کاهش دموکراسی است.

فرانسیس به موضوع پناهجویان اروپایی اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم از نگرانی نسبت به عقب نشینی دموکراسی اجتناب کنیم. موضوع مهاجرت یک «ادیسه وحشتناک مدرن» است که هدف آن جلب توجه به بحران پناهجویان در اروپا است. اروپا به تردید ادامه می‌دهد و اتحادیه اروپا به جای اینکه موتور همبستگی باشد، طعمه منافع شخصی ملی گرایانه شده است و گاهی اوقات مسدود و ناهماهنگ به نظر می‌رسد.»

پاپ ضمن پیچیده خواندن دموکراسی، به نیاز به مشارکت گسترده‌تر تاکید کرد و در خصوص پاسخ‌های آسان و جذاب پوپولیسم هشدار داد. رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین با نقل قول از چندین فیلسوف یونانی خواستار بازگشت خیر عمومی در سیاست شد.

اکاترینی ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان که به استقبال پاپ فرانسیس رفته بود، از او به دلیل حساسیت اجتماعی و حمایتش قدردانی کرد. وی با بیان اینکه دیدار فرانسیس ارزش نمادین دارد و نشان دهنده نگرانی او در منطقه است، گفت: «با افتخار از شما استقبال می‌کنم.»

رهبر کاتولیک های جهان پس از دو روز اقامت در قبرس، صبح شنبه به منظور دیدار با مسیحیان ارتودکس یونان برای سفری دو و نیم روزه وارد آتن شد.

پاپ در سخنرانی خود هنگام بازدید از جزیره لسبوس یونان تصریح کرد که دریای مدیترانه به گورستانی سرد تبدیل شده است و این حوض بزرگ آب که مهد تمدن های بسیاری بود، اکنون آینه مرگ به نظر می رسد.

دریای مدیترانه شاهد تلاش های مداوم هزاران مهاجر غیرقانونی برای رسیدن به اروپا است، تنها بیش از ۱۲۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۰ در دریا جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار