سفیر آمریکا:

هر فردی مانع انتخابات لیبی شود، تحریم خواهد شد

سفیر آمریکا در لیبی تهدید کرد هر فردی در راه برگزاری انتخابات در این کشور کارشکنی کند، تحریم خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی در بازدید از یکی از مراکز انتخاباتی در این کشور گفت: هر فردی در راه برگزاری انتخابات کارشکنی یا به توسل به زور تهدید کند، تحریم خواهد شد.

نورلند افزود: برای ارزیابی آمادگی‌ها به منظور برگزاری انتخابات، از این مرکز بازدید کردیم. روشن است که کمیساریای عالی انتخابات لیبی از نظر فنی، برای برگزاری انتخابات آمادگی دارد. اما موانع سیاسی وجود دارد و نامزدان ریاست جمهوری به تصمیم ملی برای برگزاری انتخابات نیاز دارند.

سفیر آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن از تلاش‌های هیئت نمایندگی سازمان ملل و از برگزاری انتخابات در لیبی حمایت می‌کند. با این حال، آمریکا از هیچ یک از نامزدان در این انتخابات حمایت نمی‌کند و به تعامل با نهاد‌ها و رهبران لیبی با هدف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ادامه خواهد داد.

انتخابات ریاست جمهوری آتی لیبی که برای ۲۴ دسامبر (۳ دی) برنامه ریزی شده است، اولین انتخابات برای تعیین رئیس جمهور از طریق آرای عمومی مستقیم در این کشوری و نتیجه فرآیند سیاسی دشواری است که تحت حمایت سازمان ملل متحد در این کشور به جریان افتاده است. بیش از ۲۸۳۰ هزار شهروند لیبیایی از جمعیت تقریبا هفت میلیون نفری این کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی ثبت نام کرده اند.

از نظر جامعه بین المللی، برگزاری انتخابات برای آرام کردن این کشور که دارای بیشترین ذخایر نفت در آفریقا است، امری حیاتی است. یک ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری لیبی‏، انتخابات پارلمانی این کشور برگزار خواهد شد.

پس از نشست گفتگو‌های سیاسی لیبی که با حضور ۷۵ نفر از لیبی اواخر سال ۲۰۲۰ در تونس برگزار شد، تصمیم اعضای حاضر در نشست مذکور برگزاری انتخابات سراسری در لیبی در تاریخ ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۱ شد.

همچنین سران کشور‌های جهان در نشست آبان ماه سال جاری در فرانسه برای پیشبرد در زمینه اجرای انتخابات در لیبی تا پایان سال جاری و نیز تصویب تلاش‌ها برای خروج نیرو‌های خارجی از این کشور به بحث و گفتگو پرداختند. هرچند قرار بود تا پیش از برگزاری انتخابات این نیرو‌ها از لیبی خارج شوند، اما همچنان برخی کشور‌ها از جمله ترکیه از این کار خودداری می‌کنند.

لیبی پس از سقوط «معمر قذافی» دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ به دلیل اختلاف جناح‌های مختلف با جنگ داخلی روبرو شد؛ دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت کشورهایی، چون قطر، ترکیه، برخی کشور‌های اروپایی، سازمان ملل و کشور‌هایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در بنغازی و طبرق حمایت کردند. حضور نیرو‌های بیگانه در این کشور موجب حل و فصل نشدن اختلافات و درگیری‌ها شده است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار