در روز جهانی خط بریل مطرح گردید؛

بیش از ۱۵ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی

بیش از ۱۵ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند که بیشتر آنها معضل اشتغال دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد_ مسعود فیروزی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: علت اصلی بیکاری و عدم اشتغال نابینایان، دسترس‌ناپذیری امکانات زندگی اجتماعی و زمینه‌های اشتغال است و بیش از ۱۵ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند که بیشتر آنها معضل اشتغال دارند.

وی گفت: روز جهانی خط بریل، برای اهمیت یادآوری ارتباط نابینایان با دنیای بیرون از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده است تا همه شهروندان جهان به این گروه از افراد دارای معلولیت، توجه و از دولت‌هایشان بخواهند در جهت رفع نیاز‌های این گروه بزرگ، تلاش بیشتری داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اشتغال، یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های نابینایان است؛ مشاغلی که توسط نابینایان می‌تواند تصدی گری شود از سوی کارشناسان بهزیستی احصا شده و مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی، اگر در این مشاغل می‌خواهند نیروی انسانی به‌کار بگیرند باید ظرفیت‌های نابینایان را هم مد نظر قرار دهند.

فیروزی گفت: میانگین سطح تحصیلات در بین نابینایان در خراسان رضوی، میانگین قابل قبولی است؛ اگر چه معتقدیم تحصیلات دانشگاهی باید شامل حال همه‌ی افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان شود، اما همچنین اعتقاد داریم که تنها تحصیلات دانشگاهی، راه‌گشای زندگی و استقلال این عزیزان نیست.


بیشتر بخوانید


وی گفت: همین امروز تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در بین نابینایان استان داریم، اما اشتغال این افراد به خاطر بی‌توجهی مدیران اجرایی، عدم اعتماد اجتماعی کارآفرینان در بخش‌های مختلف، نبود فرهنگ کار اجتماعی در بین گروهی از نابینایان و فراهم نبودن زمینه‌های اشتغال آن‌ها در محیط‌های کاری، با مانع روبرو است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای اشتغال نابینایان، تنها بکارگیری این عزیزان در محیط کار، کافی نیست بلکه باید زمینه‌ها، شرایط و محیط کار برای نابینایان مساعد شود.


ارائه تسهیلات به ۳۵۰ خانواده‌ی مددجویی که یک عضو نابینا داشته‌اند

به گفته وی بهزیستی خراسان رضوی در سال ۹۹ به ۳۵۰ خانواده‌ی مددجویی که یک عضو نابینا داشته‌اند، وام و تسهیلات داده است و با ارائه این تسهیلات در رشته‌های مختلف شغلی و رسته‌های گوناگون فعالیت اقتصادی در شهر و روستا فرصت‌های استقلال برای مددجو و خانواده‌اش ایجاد کرده‌ است.

فیروزی گفت: تسهیلات اشتغالی امسال در ۹ ماه گذشته برای این گروه از مددجویان شامل حال ۳۳۰ خانواده شده که  تا پایان سال نزدیک به ۵۰۰ نفر را پوشش خواهیم داد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هر چند آمار دقیق نابینایان و کم‌بینایان بیکار در دست ما نیست، اما بر اساس تخمین و برآورد ما که از بررسی جامعه‌ی هدف خودمان بدست آمده، اطلاع داریم که بیش از ۸۰ درصد این گروه، بیکار هستند و یا اشتغال موقتی و غیر مؤثر دارند.

وی گفت: امکانات بریل باید در تمام کتابخانه‌ها و مدارس فراهم شود و همچنین کتابخانه‌های روستایی و کتابخانه‌های محلی نیز باید برای نابینایان قابل استفاده باشد تا نابینا در کمترین زمان و با طی کمترین مسیر بتواند به منابع بریل دسترسی داشته باشد.

فیروزی گفت: به عنوان تسهیلگر و مطالبه‌گر حقوق معلولین، با شهرداری مشهد و مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان نشست‌هایی داشته و رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که امیدواریم نتایج این گفتگو‌ها و تعاملات، در ماه‌های آینده عملیاتی و عینی شود.

 

انتهای پیام//س.ع.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالقاسم عباسی
۱۷:۵۶ ۱۵ دی ۱۴۰۰
با سلام و عرض ادب گزارش بسیار قابل تاملی بود
آخرین اخبار