راز مسجد آدمکش چه بود؟

مسجد آدمکش که امروزه به مسجد ماشاءالله معروف است، روایتی شنیدنی دارد؛ مسجدی که گفته می‌شود قدیم‌ها اگر مسافری شب در آن می‌خوابید، می‌مرد.

باشگاه خبرنگاران جوان _ مسجد آدمکش در خیابان ابن‌بابویه شهرری و در آرامستانی به همین نام قرار دارد. درباره این موضوع که چرا این مسجد به این نام‌ها معروف شده، داستانی شنیدنی دارد. می‌گویند در زمان‌های قدیم مسافرانی که در راه می‌ماندند، شب را در مساجد می‌ماندند، اما هر مسافری که برای اقامت شبانه وارد این مسجد می‌شد، صبح روز بعد، پیکر بی‌جان او بیرون می‌آمد! به همین دلیل به مسجد آدمکش معروف شد.

همین موضوع باعث شده بود بومی‌ها مسافران را از ماندن در این مسجد منع کنند و می‌گفتند این مسجد جن دارد و اجنه هرکسی را که در این مسجد بخوابد، می‌کشند.

این سخنان باعث شد تا فردی به نام ماشاءالله تصمیم به کشف این راز بگیرد. با وجود همه مخالفت‌ها شب وارد مسجد شد و آنجا خوابید. ماشاءالله آن شب متوجه روزنه‌ای در مسجد شد که در اثر وزش باد صدایی عجیب از آن خارج می‌شود. با خود فکر کرد همین صدای عجیب سبب سکته و مرگ کسانی می‌شود که شب را در مسجد می‌مانند. او با تیشه و کلنگ به جان روزنه افتاد و آن را تخریب کرد. به یکباره مقدار زیادی سکه فرو ریخت و نه تنها صاحب ثروت شد، بلکه خط بطلان کشید به همه داستان‌های عجیب و غریبی که مردم از این مسجد می‌گفتند.

از آن پس، این مسجد به مسجد ماشاءالله معروف شد؛ مسجدی که اکنون بخشی از بقعه امامزاده هادی (ع) است. برخی‌ها قدمت این مسجد را به دوره قاجاریه نسبت داده‌اند، اما «احمد ابوحمزه» ری‌شناس معتقد است در دوره صفویه ساخته شده است.

مولانا هم در مثنوی معنوی، شعری درباره این مسجد سروده و به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت قدمت آن تا قرن ششم یا هفتم می‌رسد.

منبع : همشهری آنلاین

انتهای پیام/

برچسب ها: مسجد ، آدمکش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
واقعیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
Habibjazebeh
۰۰:۵۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
این داستان درسته همین الان که این پست رو می زارم ساعت ۱۲:۴۳ نیمه شب ۱۴۰۳ یک شب پاییزی من یک سال قبل تونستم فیلم جنی که اونجاست رو بگیرم که حالت دوشاخ روی سرش بود و مستقیم داشت تو دوربین من نگاه میکرد شبیه روح خاکستری بود و اشکال رو از پشت بدنش می دیدم حیف که گوشیم خراب شد سعی میکنم دوباره ازش فیلم بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۴:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
مطلب خوبی بود ولی ای کاش شعر مولانا را هم در گزارش مینوشتید
Iran (Islamic Republic of)
حسینی بیرجندی
۱۷:۰۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بسیارعالی بود به جز حواشی آن.
Iran (Islamic Republic of)
میرغلامعلی خشکنابیa
۱۰:۲۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
این حرفهها خورافاتع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۱:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
این مسجد در ضلع شمال شرقی قبرستان ابن بابویه که از آرامستان های قدیمی تهران است واقع شده است که درب اصلی آن در خیابان ابن بابویه پائین تر از خیابان چشمه علی که چند سالی بنام اتوبان شهید کریمی نامگذاری شده واقع گردیده است .در جوار این مسجد شهدای سوم تیر سال 1330 و مرحوم شیخ علی خیاط - مرحوم موذن زاده اردبیلی بخاک سپرده شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
زمان قدیم هرکی هر گنجی پیدا می کرد خمس آن را می داد می شد مال خودش حالا هرچی پیدا کنی حکومت میگه مال منه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چون میراث همه ملت هست. مگر اینکه ثابت شود مال اجداد یابنده هست. مثل اموال پیدا شده در املاک شخصی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
اشتباه کردم مثبت دادم
آخرین اخبار