باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد

صفه، الگوی ایمن‌سازی کوه برای کوهپیمایی

شمار حوادث برای کوهنوردان در کوه صفه اصفهان، پاییز امسال ۱۹ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بوده.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  کوهنوردی از رشته‌های ورزشی مفرح و پرطرفدار است که گروه‌های مختلف مردم به آن علاقه‌مند هستند. همین موضوع یعنی استقبال افراد غیرحرفه‌ای از کوهنوردی گهگاه به بروز حوادثی برای آنان منجر می‌شود.

در اصفهان  کوه صفه مهمترین تفرجگاه کوهستانی شهر است که شهروندان به صعود از آن علاقه مندند؛ صعود‌هایی که کم خطر هم نبوده و نیست.

با وجود تمام اقداماتی که برای ایمن سازی کوه صفه شده، همچنان شاهد سقوط و حتی فوت افراد بر اثر سقوط از این کوه هستیم. بی توجهی به اصول ایمنی و بی تجربه بودن افراد، علت بیشترین سقوط‌ها از کوه صفه اصفهان است.

صفه، پرحادثه‌ترین کوه اصفهان

فرهاد کاوه آهنگران سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن، ۱۰۹ حادثه کوهنوردی در اصفهان به وقوع پیوست که ۹۷ مورد از آن‌ها مربوط در کوه صفه رخ داده است.

او گفت: بیشترین علت وقوع حوادث گم کردن راه و یا گیر افتادن افراد در کوه است.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، امسال بیش از ۹۵ درصد از حوادث به خیر گذشته و افراد گرفتار حوادث، به کمک امدادگران به سلامت به پایین کوه منتقل شده اند.

کاوه آهنگران می‌گوید: امسال ۵ نفر از شهروندان بر اثر سقوط و چهار نفر نیز بر اثر سکته و عوامل متفرقه در کوه صفه فوت کردند.

کوه صفه


اقداماتی برای ایمن سازی کوه صفه

او درباره اقداماتی که برای ایمن سازی کوه صفه شده می‌گوید: تخته سنگ‌هایی را که احتمال سقوط داشتند شناسایی و نواحی ناایمن را با طناب کشی مشخص کرده ایم.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، استقرار گروه نجات در روز‌ها و ساعات پرتردد مثل صبح‌های جمعه و بکارگیری و آموزش نیرو‌های جوان متخصص در دوره‌های نجات کوهستان از دیگر اقدامات بوده . 

کاوه آهنگران خرید تجهیزات نجات در ارتفاع را از دیگر اقدامات برای افزایش حضور ایمن در کوه صفه برمی شمرد و معتقد است: تهیه این تجهیزات با وجود تحریم‌ها کار سختی بود که به خوبی انجام شد.

به گفته او یکی دیگر از اقدامات مهم جانمایی هلی بُرن است که با همکاری اورژانس، مدیریت صفه و نیروی هوایی برای امداد هوایی در نظر گرفته شده.  

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌گوید: برای کوه صفه پهپاد‌های شناسایی تهیه شده که می‌توانند مناطقی را که افراد دچار حادثه شده اند شناسایی کنند و نیرو‌های امداد و نجات و آتش نشانی را زودتر از محل حادثه مطلع کنند.

خرید دو دستگاه خودروی نوین با قابلیت تردد تا بالاترین نقاط کوه از دیگر اقداماتی است که کاوه آهنگران برای ایمن سازی صفه نام می‌برد.

او معتقد است: برای ایمن سازی کوهنوردی باید فرهنگسازی کرد و به شهروندان آموزش‌های لازم را ارائه کرد که در این زمینه ازرسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بهره گرفته شده است.

کوهنوردی صفه


کوه صفه برای تمام افراد مسیر کوهنوردی دارد

محمدرضا صفدریان مسئول واحد تخصصی نجات در ارتفاع و کوهستان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: کوه صفه مسیر‌هایی دارد که از افراد عادی گرفته تا کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند در آن‌ها با ایمنی بالا کوهنوردی کنند.

او می‌گوید: البته یک سری از مسیر‌ها برای کوهنوردی نیاز به تجهیزات و لوازم خاص دارد و افراد برای کوهنوردی در این مسیر‌ها نیازمند مربی و راهنما هستند که این مسیر‌ها برای افراد عادی و کوهنوردان مبتدی پیشنهاد نمی‌شود.

مسئول واحد تخصصی نجات در اعتبارات ملی و استانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان معتقد است: عوامل فراوانی منجر به سقوط از کوه می‌شود که مهمترین آن‌ها عوامل انسانی و ناشی از توجه نکردن شهروندان و کوهنورد نما‌ها به علائم هشداری است. 

به گفته صفدریان، تمام مسیر‌های کوه صفه با تابلو و علائم هشدار نشانه گذاری و مشخص شده که هر مسیر برای کوهنوردی چه افرادی مناسب است.

او می‌گوید: بی توجهی افراد به این تابلو‌ها و هشدار‌های گروه امداد و نجات و سخنان کوهنوردان حرفه‌ای منجر می‌شود افراد از مسیر‌های اصلی و ایمن خارج و دچار حادثه شوند.

کوهپیمایی


صفه، از بهترین نمونه‌های کوه‌های ایمن شده در کشور

مسئول واحد تخصصی نجات در اعتبارات ملی و استانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌گوید: تا امروز کوه صفه در چندین مرحله بر اساس بهترین امکانات روز دنیا و طرح‌های بین المللی ایمن سازی شده و می‌توان گفت صفه از بهترین کوه‌های ایمن سازی شده در کشور است.

به گفته صفدریان، کوهنوردی هم مانند سایر رشته‌های ورزشی نیازمند آموزش و تجهیزات است و باید شهروندان همراه با گروه‌های امداد و نجات و کوهنوردان حرفه‌ای به کوهنوردی بروند.

او معتقد است: گروه امداد و نجات کوهستان آتش‌نشانی اصفهان با بالاترین آمادگی در کشور و داشتن امکانات و تجهیزات نوین و مناسب، آماده خدمت رسانی به شهروندان است و تا الان هم یکی از گروه‌های موفق در امداد و نجات کوهستان بوده.

شما هم می‌توانید کوهنورد شوید

این قهرمان جهانی یخ نوردی کشورمان می‌گوید: افرادی که در اصفهان متقاضی یادگیری رشته ورزشی کوهنوردی هستند می‌توانند در نشانی هیئت کوهنوردی استان اصفهان نام نویسی و از طریق باشگاه‌های رسمی کوهنوردی فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته صفدریان، تمام باشگاه‌ها برنامه‌های هفتگی و آمادگی در سطح مبتدی تا پیشرفته را آموزش می‌دهند  و بیش از ۶۰ باشگاه رسمی کوهنوردی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

کوهپیمایی مناسب مردم است نه کوهنوردی

علی سعیدی فر کوهنورد و موسس باشگاه کوهنوردی فراز اصفهان گفت: برای کوهنورد شدن اول باید عاشق کوه و طبیعت شد و بعد با ثبت نام در باشگاه‌های رسمی کوهنوردی آموزش‌های لازم را فرا گرفت.

او می‌گوید: دو دسته از مردم از کوه سقوط می‌کنند دسته اول آماتور‌هایی که اطلاعی از مسیر‌های کوه ندارند و بدون تجهیزات و تجربه کافی اقدام به صعود می‌کنند و معمولا دچار حادثه می‌شوند. دسته دوم کوهنوردان حرفه‌ای که کوهی را برای خودشان ساده می‌بینند و موارد ایمنی و احتیاطی را به صورت کامل رعایت نمی‌کنند.

این کوهنورد حرفه‌ای معتقد است: کوهنوردی برای مردم عادی مناسب نیست و امکان بروز حادثه برای آنان وجود دارد؛ افراد آموزش ندیده به جای کوهنوردی باید در مسیر‌های مشخص و سنگفرش کوهپیمایی کنند.

سعیدی فر می‌گوید: مسیر‌های مختلف کوه صفه، شاه کوه مرق، کلاه قاضی بهارستان وقله کرگز شاهین شهر کوه‌های مناسبی برای کوهنوردی مناسب است.

او شاهان کوه فریدون شهر، قلل کرکس و شاهین نطنز، دالانکوه و آنالوجه فریدن، مارشینان و میل کوهپایه، دینان زواره، افوس بویین میاندشت، گلستان کوه خوانسار، الوند گلپایگان و قله دنا در سمیرم را دیگر قلل مناسب در استان برای کوهنوردی معرفی می‌کند.

با وجود اقدامات بسیار موثری که برای کاهش حوادث در کوه صفه اصفهان شده افراد علاقه‌مند به کوهپیمایی و کوهپیمایی باید نکاتی را در نظر داشته باشند که به گفته کارشناسان در مرحله اول داشتن دانش و آگاهی در خصوص کوهنوردی و در مرحله دوم به همراه داشتن تجهیزات کامل مناسب است. کوهنوردان حرفه‌ای به افراد آماتور توصیه می‌کنند حتما به صورت گروهی صعود کنند و بدانند صعود انفرادی هیچ گاه یک صعود ایمن نیست.

گزارش از الهه صالحی
انتهای پیام/

برچسب ها: کوهنوردی ، کوهپیمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
کوه صفه بی نظیره برای کوه نوردی
خداروشکر که این قدر ایمن سازی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
کوه صفه یکی از بهترین کوه ها واسه کوهنوردی اگه که مردم خودشون رعایت کنن هیچ اتفاقی نمی‌افته