کشورهای عضو ناتو در خصوص بحران اوکراین رایزنی می‌کنند

با افزایش نگرانی‌ها از سرایت جنگ به مرز‌های کشور‌های نزدیک، تعدادی از کشور‌های عضو ناتو با استناد به ماده ۴ معاهده ناتو با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - در پی آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و سایر متحدان موافقت کردند که بر اساس ماده ۴ ناتو با یکدیگر رایزنی کنند. این معاهده متحدان را ملزم می‌کند هر زمان که امنیت هر یک از طرفین در معرض خطر قرار گرفت، با یکدیگر به مشورت بپردازند.

به گزارش واشنگتن اگزمینر، این رایزنی‌ها برای افزایش استحکامات کشور‌هایی که در اطراف منطقه جنگ واقع شده اند روی می‌دهد. استناد به ماده ۴ معاهده ناتو نشان دهنده نگرانی این کشور‌ها در مورد این است که آیا حمله روسیه ممکن است فراتر از قلمرو اوکراین که عضو ناتو نیست برود و به یکی از کشور‌های عضو ائتلاف در محدوده ترانس-آتلانتیک سرایت کند.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی با «تجاوز» خواندن اقدام روسیه گفت اتحاد موثرترین پاسخ به تجاوز روسیه است. او گفت هیچ تهدید نظامی مستقیمی برای امنیت استونی وجود ندارد و مرز‌های خارجی این کشور آرام است.

صبح امروز روسیه عملیات نظامی خود در اوکراین را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، یک انفجار مهیب در کی‌یف، پایتخت اوکراین و دستکم دو انفجار بزرگ در شهر کراماتورسک شنیده شده است. در شهر‌های خارکیف، ماریوپل، میکولایف و اودسا نیز وقوع انفجار گزارش شده است. ساختمان های ریاست جمهوری و تأسیسات عمومی در کی‌یف آسیب دیده  و در شهر وضعیت فوق العاده اعلام شده است. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
صرفنظر از زورگویی روسیه، اعضای ناتو نشان دادند که یه مشت افراد بزدل و ترسو هستند که فقط با لفاظی و سیاستهای احمقانه خود، مردم اوکراین رو در ورطه و گرداب جنگ قرار داده و سپس آنها رو به حال خود رها کردند...
آخرین اخبار