در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تربیت مهدوی با دعا در حق فرزندان

صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه مهمترین میراث مکتوب شیعه است که امام سجاد (ع) بسیاری از معارف دینی را در آن در قالب دعا بیان کرده اند.

دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) برای فرزندان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا از خدا فرزندان شایسته، خیرخواه‌شدن، طول عمر و عزت فرزندان را طلب می‌کند. همچنین از شرّ وسوسه‌های شیطان به خدا پناه می‌برد و راه‌های نفوذ او را بیان می‌کند. برای تفسیر بیشتر این دعا با حجت الاسلام محمد علی حسینی به گفت‌وگو پرداختیم. 

اهمیت دعا والدین برای فرزندان  را تشریح کنید.

یکی دیگر از کارهایی که ناشی از محبت والدین می‌باشد، دعا کردن آن‌ها برای فرزند است که گاه با همراهی اعضای خانواده صورت می‌پذیرد. این شیوه در سیرۀ ائمه اطهار (علیهم السّلام) نیز به چشم می‌خورد. امام صادق علیه السّلام می‌فرمایند: پدرم هر وقت دچار غم و اندوه می‌شد، زنان و کودکان را دور هم جمع نموده و دعا می‌کرد و آن‌ها آمین می‌گفتند. این عمل امام معصوم نشان‌دهندۀ رحمت ویژه خدا، به زنان و کودکان است که به واسطۀ آن‌ها دعا را مستجاب می‌کند و از طرفی، آموزش شیوۀ دعا کردن، به خانواده می‌باشد.

تربیت فرزندان با دعا در حق آنان چگونه است؟

دعا درخواستی خالصانه از حضرت پروردگار است که از عمق دل برمی آید و پس از پروازی شگفت، بر عرش الهی فرود می آید. با این حال برخی از دعای سفارش شده، مجرب تر بوده و بدون تردید مستجاب خواهند شد. والدینی که می‌خواهند در «تربیت مهدوی» فرزندانشان موفق باشند و فرزندانی عاشق خدا، قرآن و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تربیت نمایند و آن گاه مهدی یاورانی رشید را به تاریخ بشر هدیه نمایند، باید از عامل دعا در حق فرزندانشان کمال استفاده و بهره را ببرند.

جایگاه دعای والدین در حق فرزندان در عرش الهی چگونه است؟

امام صادق (علیه السلام): «ثَلاثُ دعوات لا یحجُبنَ عَنِ اللهِ تَعالی: دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِه إِذا بَرَّهُ و دعوتُهُ علیهِ إذا عَقَّهُ ، و دعاءُ المظلومِ علی ظالِمه و دعاؤُهُ لمن اِنتَصَر لهُ مِنهُ ، و رجلٌ مؤمنٌ دَعا لِاخٍ لَه مؤمنٌ واساهُ فینا ، و دعاؤُه علیه إذا لم یُواسهُ مع القدرةُ علیه ، و اِضطرارُ أخیه إلیه ؛

سه دعاست که از پروردگار در حجاب نمی‌ماند و قطعاً مستجاب می‌گردد: (نخست) دعای پدر و مادر در حق فرزندی که نسبت به والدین خود نیکوکار باشد؛ و دعای ایشان آنگاه که در حق فرزند نفرین نماید. (دوم) نفرین مظلوم نسبت به ظالم، و دعای او (مظلوم) در حق کسی که انتقام وی را از ستمگر بستاند . (سوم) دعای مومن آنگاه که دعای مرد مؤمن در حق برادر مؤمن خود که به خاطر ما، او را کمک مالی کرده باشد و نفرین او در حق برادرش که به وی محتاج شده و او می توانسته است نیازش را برطرف سازد و نکرده است »

کلیدی ترین رمز موفقیت فرزندان در چیست؟

یکی از کلیدی‌ترین رمزهای موفقیت فرزندان در طول زندگی، دعای خیر والدین در حق ایشان می‌باشد. دعای پدر و مادر در حق فرزند آن گاه که از دل برآید، دعایی است که آسمان‌های هفت‌گانه را در می‌نوردد و بدون هیچ حجابی در محضر پروردگار به اجابت می‌رسد. از سوی دیگر نفرین پدر و مادر فراتر از ابرها به سوی پروردگار بالا می‌رود و سریع‌تر از ضربت شمشیر به اجابت می‌رسد. از این رو باید پدران و مادران با نیت‌های صادقانه در تربیت فرزندانی منتظر و آماده جان فشانی در رکاب حضرت مهدی، پیاپی دست دعا به سوی پروردگار بردارند و برای موفقیت خود در پرورش فرزندانی مهدی یاور دعا نمایند.

امام سجاد علیه السّلام با بیان این دعاها به فرزندانشان و شیعیان یاد می‌دهند که چگونه برای نسل خود دعا کنند. اگر هنگام مناجات، کودک این کلمات گهربار را از زبان پدر و مادر بشنود، می‌کوشد برای خشنودی خدا و والدین، خود را به آن سمت و سو بکشاند و از افتادن در گرداب جهل و گمراهی دوری کند.

برچسب ها: صحیفه سجادیه ، دعا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار