آغاز رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین در سایه تنش در دریای جنوبی چین

در بحبوحه تشدید تنش‌ها در دریای مورد مناقشه جنوبی چین، فیلیپین و آمریکا رزمایش مشترک خود را آغاز کردند.

حدود ۹ هزار سرباز فیلیپینی و آمریکایی در مجموعه رزمایش که قرار است به مدت ۱۲ روز در جزیره لوزون، بزرگترین جزیره فیلیپین برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تمرینات نظامی سالانه، طی همه گیری ویروس کرونا لغو شده یا کاهش یافته بود.

ژنرال آندرس سنتینو، فرمانده نیرو‌های مسلح فیلیپین، در آغاز این رزمایش در مانیل گفت: این رزمایش به نام «بالیکاتان»، نشان دهنده تعمیق اتحاد دو کشور است.

ژنرال آمریکایی جی بارگرون نیز گفت: دوستی و اعتماد بین نیرو‌های مسلح دو کشور آن‌ها را قادر می‌سازد در عملیات نظامی در کنار یکدیگر موفق شوند.

این رزمایش‌ها شامل عملیات آبی-خاکی، آموزش شلیک مستقیم می‌شود و بر امنیت دریایی، مبارزه با تروریسم، کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی در بلایای طبیعی متمرکز خواهد بود.

رزمایش‌های مشترک دو کشور بر درگیری احتمالی در دریای جنوبی چین که پکن مدعی مالکیت تقریباً همه آن است، متمرکز شده است.

رئیس جمهور دوترته از سال ۲۰۱۶ که به قدرت رسید، به چین نزدیکتر شده است، اما با مقاومت افکار عمومی فیلیپین و نگرانی ارتش که نسبت به اقدامات پکن در این آب‌های سرشار از منابع طبیعی بی اعتماد است، روبرو شده است.

فوریه ۲۰۲۰، رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد قصد دارد از توافقنامه نیرو‌های بازدید کننده، که برای حضور نیرو‌های آمریکایی در فیلیپین و سازماندهی تمرینات نظامی مشترک چارچوب قانونی می‌دهد، خارج شود.

این رزمایش نیز آخرین رزمایشی است که در دوره ریاست جمهوری رودریگو دوترته برگزار می‌شود. او تهدید کرده بود به معاهده نظامی بین این کشور و متحد دیرینه اش امریکا، خاتمه می‌دهد و به چین روی می‌آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار