کاشت و بررسی سازگاری ۶۹ ژنوتیپ امید بخش سیب درختی در ارومیه

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کاشت و بررسی سازگاری ۶۹ ژنوتیپ امید بخش سیب درختی در شهرستان ارومیه خبر داد.

جعفر وحدت گفت: در راستای اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام سیب درختی، معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با همراهی محققین مرکز تحقیقات استان با هدف بررسی سازگاری ۶۹ ژنوتیپ امید بخش سیب که از پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری کشور تهیه و تدارک دیده شده اند نسبت به کاشت این ژنوتیپ‌های سیب در دو محل در شهرستان ارومیه اقدام کرده است.

وحدت می گوید: یکی از اهداف مهم سازمان جهاد کشاورزی استان برای رونق بازار سیب درختی، واردات ارقام جدید و بازار پسند به استان است که علاوه بر تنوع سبد میوه سیب، بتواند در تمام فصول زراعی با ورود ارقام جدید زودرس و میان رس، باعث افزایش درآمد باغداران شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به همین منظور در سال جاری دو طرح سرشاخه کاری درختان سیب و انتخاب مشارکتی ارقام سیب را در دست اجرا دارد تا با تغییر ارقام موجود و ورود ارقام جدید موجب رونق بازار داخلی و خارجی سیب در استان شود.

وحدت ابراز امیدواری کرد پس از بررسی و تایید نهایی سازگاری تعدادی از این ژنوتیپ ها، سبد میوه سیب در استان از تنوع بیشتری برخوردار شود و موجب افزایش تولید ارقام جدید و بازارپسند و متناسب با ذائقه مردم در کشور شود تا بتوانیم نسبت به تامین بخشی از نیاز بازار‌های هدف خارجی اقدام موثری را انجام دهیم تا در آینده‌ای نزدیک علاوه بر رونق اقتصادی در بخش باغبانی موجبات اشتغالزایی و ارزآوری به کشور نیز از این طریق فراهم شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: همچنین این امر باعث خواهد شد سیب تولیدی در بازه زمانی چند ماهه به بازار عرضه و در قالب تولید زود رس، میان رسان و دیر رس باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.