اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی خلیج فارس دربندرعباس

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار گردید.

استاندار هرمزگان گفت: خلیج فارس را دریای صلح و دوستی می دانیم و بر مبنای همه مزایای آن آماده هستیم با همسایه های خلیح فارس راه صلح و دوستی را پی بگیریم .

مهدی دوستی گفت: هرمزگان اصلی ترین پاسبان خلیج فارس و تنگه هرمز نقش ویژه ای در هویت ما داشته و این نقش ویژه ای به استان هرمزگان داده است.

 دوستی گفت: وجب به وجب خاک سرزمین را با خون فرزندانمان بدست آورده ایم و تاریخ و روز خلیج فارس با حماسه اجداد ما پیوند خورده است.

وی گفت: خلیج فارس را نباید در نقشه ها و جغرافیا بلکه باید در دل ها و هویت ما ایرانیان جستجو کرد جایی که برای آن مبارزه کرده ایم و هویت ما در ان تبلور یافته است.

در طول تاریخ اتفاقاتی افتاده که این زیابیی را افزایش کرده و نبرد جانانه ای فرزندان ایران و استان هرمزگان برای مقابله با متجاوزان و خون به ناحق ریخته 290 مسافر پرواز ایرانی که در این منطقه به زمین ریخته و نباید هرگز فراموش شود.

استاندار هرمزگان گفت: گرچه ما خلیچ فارس را دریای صلح و دوستی می دانیم و در این مسیر گام برمی داریم ولی آنچه مهم است این موضوعات باید برای همیشه در تاریخ بماند که شهادت 60 کودک در حادثه سرنگونی هواپیمای ایرانی جزء تاریخ خلیج فارس است که باید ماندگار باشد.

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جزایر زیبای خلیج فارس بستر مناسب برای پیشرفت کشور مناسب است.

دوستی با اشاره به نقش اقتصادی این منطقه افزود: نزدیک به 60 درصد از نفت دنیا از طریق کریدور خلیج فارس تامین می شود،

موقیعت ویژه گردشگری و در بحث ترانزیت کریدور حساس دست برتر را به جمهوری اسلامی داده همچون تنگه هرمز و ترانزیت نفت از این منطقه، نقش راهبردی به این منطقه داده است که به بعد حماسی خلیج فارس اضافه می کند.

در سال های اخیر موضوعی برای انکار هویت واقعی خلیج فارس شکل گرفته در حالی که نام خلیح فارس ریشه در تاریخ دارد و بخشی از دریای داخلی ما در طول تاریخ بوده است و در این خصوص موضوع هویت خلیج فارس چنان واضح و آشکار است که جای هیچگونه بحثی با کشوری باقی نمی گذارد.

در بعد فرهنگی هم زیایی ها و هنرهای بسیار زیبایی همچون آداب و رسوم لباس و موسیقی زیبا متعلق به این منطقه است و خلیج فارس ترکیبی از این زیبایی هاست.

در این مراسم از خانواده شهیدان ؛ دارا ، رئیسی و رنجبری و همچنین شماری از هنرمندان و پژوهشگران با موضوع خلیج فارس تجلیل شد.

از کتاب های سال خلیج فارس و عکس خلیج فارس رونمایی شد.

رونمایی از مستند پل لاتیدان نیز از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.