در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

دستورالعمل مرجوع کالا در خرید آنلاین نیازمند بروزرسانی

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: عده‌ای متخلف محصولی را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرده و با محصولات معیوب جابجا و سپس محصول معیوب را مرجوع می‌کنند.

آقای رضا الفت نسب گفت: محصول معیوب به جای جنس سالم به فروشگاه مرجوع شده و زیان مالی بزرگی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. کنترل این موضوع هم به تدبیر اندیشی توسط فروشگاه‌ها نیاز دارد و هم به ورود قوه قضائیه احتیاج خواهد داشت. از آن طرف هم عده‌ای از کاربران از وضعیت مرجوعی ناراضی‌اند در حالی که قانون مشخص است، خریداران تا ۷ روز اجازه خواهند داشت کالا را استفاده نکرده و مرجوع کنند.

او می‌گوید: سازمان حمایت باید ۱۵ سال پیش دستورالعملی تهیه می‌کرد تا کالا‌هایی که مشمول مرجوعی نمی‌شوند را مشخص کند. کسب و کارهایی مثل طلا یا تلفن‌های هوشمند با نوسان قیمت ارز مقدار زیادی نوسان قیمتی خواهند داشت.


بیشتر بخوانید:


طبق قانون تجارت الکترونیکی در معاملات برخط یا آنلاین موارد زیر باید توسط عرضه‌کننده خدمت یا کالا رعایت شود و هرگونه شرط خلاف این قواعد باطل است:

۱. حق انصراف بی‌قیدوشرط برای خریدار به مدت هفت روز از تسلیم کالا یا انعقاد قرارداد خدمات – ماده ۳۷ و بند الف ماده ۳۸

بر اساس این بند خریدار می‌تواند بدون هیچ دلیلی ظرف مدت ۷ روز کالای خریداری‌شده را به فروشنده مرجوع کند و هزینه پرداخت‌شده را دریافت کند.

۲. پرداخت عین مبلغ دریافتی خریدار در اسرع وقت و بدون دریافت هیچ وجهی از خریدار – بند ب ماده ۳۸،

۳. پرداخت مبلغ دریافتی از خریدار در صورت عدم امکان تأمین کالا یا عدم امکان اجرای خدمات – ماده ۳۹،

۴. اعلام شرایط فسخ در معاملات یا انجام خدمات مشروط بر اینکه مخالف قواعد بند‌های الف و ب و ج نباشد – بند ج و د ماده ۳۴،

۵. اعلام مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر است – بند ه ماده ۳۴،

۶. اعلام شرایط و فرایند عقد ازجمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل کالا و یا اجرای خدمات، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش (مشروط به عدم نقض موارد بند‌های الف و ب و ج) – بند و ماده ۳۴

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار