پخش زنده؛ تشکیل سازمان ملی مهاجرت + فیلم

پژوهشگر دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران گفت که طرح سازمان ملی مهاجرت به دنبال ایجاد انسجام در مدیریت اتباع خارجی است.

باشگاه خبرنگاران جوان در گفتگویی زنده با پژوهشگر دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به بررسی نحوه تشکیل سازمان ملی مهاجرت برای اتباع خارجی پرداخت.

مصطفی جهانبخش درباره طرح سازمان ملی مهاجرت گفت: از آنجایی که مهاجرین یک جامعه انسانی هستند، ارگان های زیادی در موضوع ساماندهی اتباع خارجی دخیل هستند و دایره این امر بسیار وسیع است.

جهانبخش گفت: عمدتا چهار نهاد نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و وزارت کار در ساماندهی اتباع خارجی دخیل هستند اما نهادهای دیگری مثل وزارت علوم، بهداشت، اقتصاد و حوزه عملیه نیز در این امر ورود دارند.

پژوهشگر دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۲۴ نهاد  در حوزه اتباع خارجی فعالیت می‌کنند و این باعث شده که انسجام در مدیریت اتباع خارجی ایجاد نشود و طرح سازمان ملی مهاجرت به دنبال ایجاد انسجام در این حوزه است.

مصطفی جهانبخش اضافه کرد: همچنین در حوزه مهاجرین خلاء قانونی وجود دارد و بعضی از قوانین مربوط به این حوزه در سال ۱۳۱۰ نوشته شده است؛ لذا طرح سازمان ملی مهاجرت می‌خواهد این خلاء قانونی را نیز پر کند.

جهانبخش گفت: در سال های اخیر نگاه ما به مهاجرین یک نگاه کوتاه مدت بوده است؛ ما در این پیشنویس به دنبال این هستیم که نگاه جامع و بلند مدت به اتباع خارجی داشته باشیم.

پژوهشگر دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: غالب اتباع خارجی ساکن در ایران اتباع افغانستانی است و اخیرا حساسیت ها و نگاه های خاصی درباره حضور و ورودشان در کشور وجود دارد که صحیح نیستند.

جهانبخش گفت: اتباع افغانستان سال های طولانی در ایران حضور داشته اند و در بسیاری از حوزه ها مفید و موثر بوده اند؛ امیدواریم وضعیت مهاجرین ساماندهی شده و دغدغه های مردم رفع شود.

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.