معرفی کتاب؛

«سه گانه خاورمیانه»؛ روایت جنگ، عشق، تنهایی

سه گانه خاورمیانه، مجموعه شعری پیوسته است که سطر‌ها و بند هایش مستقل، اما به یکدیگر پیوسته هستند.

اگر اهل خاورمیانه باشی خوب میدانی که جنگ هیچ وقت به طور کامل در این سرزمین از بین نخواهد رفت، جنگ مضمون تلخی است که اگر در دلش برویم شاهد سایر بخش‌های زندگی و مفاهیم انسانی خواهیم بود.

 شاعران خاورمیانه از جنگ نوشتن را خوب بلدند، گروس عبدالملکیان شاعر معاصر کشورمان هم در ششمین کتاب شعرش عشق، تنهایی و جنگ را در خاورمیانه کنار هم قرار داده و اشعار زیبایی پر از مضامین روح‌نواز را سروده است.

شعر‌هایی که ساده‌اند و با کلماتی روان و اندکی آهنگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ سه‌گانه خاورمیانه، جنگ عشق تنهایی، آخرین کتاب شعر مستقلی است که گروس عبدالملکیان منتشر کرده و نشان‌دهنده‌ روح حساس شاعر نسبت به وقایع جهان پیرامونش است.

سه‌گانه خاورمیانه، جنگ عشق تنهایی، مجموعه شعر نویی است که نشر چشمه سال ۹۷ در مجموعه جهان تازه‌ شعر منتشر کرده است.

این کتاب ۳۱ شعر دارد که در ۳ فصل جای گرفته اند و درونمایه‌ اصلی آن جنگ است. تصویر روی جلد کتاب عکس بسیار معروفی است که چهره‌ دختری عراقی را در زمان آزادسازی موصل نشان می‌دهد. این عکس در حالی گرفته شده که کودک در حال گریه بوده، اما درعین حال لبخند می زند. این عکس توسط «علی الفهداوی» عکاس خبرگزاری رویترز گرفته شدو خیلی زود به نماد و سند تاریخی از رنج‌های اهالی موصل در جریان جنگ تبدیل شد. 

///

در بخشی از کتاب سه‌گانه خاورمیانه جنگ عشق تنهایی می‌خوانیم:

شب است و چهره ام

بیشتر به جنگ رفته است تا مادرم

شب است و آنکه تاریکی را

با هزار میخ به آسمان کوبیده

انتقام چه چیز را از ما می‌گیرد؟

جنگ به قدری تلخ است که با کلمات هم شیرین نمی‌شود، اما توانایی شاعر در تلفیق کلمات با مضامین انسانی احساس مخاطب را بیدار کرده، تا جایی که خواننده‌ کتاب درد جنگ را لمس کند و در عین حال انتخاب کلمات زیبا و عشقی که در سر تا سر محتوای کتاب وجود دارد باعث شده که این کتاب جزوی از انتخاب افراد برای مطالعه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار