بازار داغ روغن گیری های مشهد

وقتی مردم حریف افزایش قیمت روغن نمی‌شوند، بازار روغن‌گیری دانه‌های روغنی بیش از گذشته داغ می‌شود.

وقتی مردم حریف افزایش قیمت روغن نمی‌شوند، بازار روغن‌گیری دانه‌های روغنی بیش از گذشته داغ می‌شود، طوری که یکی از مغازه‌داران روغن‌گیری در سطح شهر گفت: بعد از اعلام قیمت مصوب روغن، دخل من از ۳ تا ۴ میلیون تومان یک‌باره به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در روز رسید.

البته ناگفته نماند که بازار از رقابت همیشگی عقب نمانده و در حال گذاشتن چوب لای چرخ رونق بازار این صنف است، طوری که بنا به ادعا‌های این واحد‌های صنفی، مدتی است قیمت کنجد هم افزایش پیداکرده و عمده‌فروشان فعلاً برای فروش دانه کنجد به روغن‌گیری‌ها دست نگه‌داشته‌اند تا قیمت دانه کنجد به ثبات برسد.

افزایش قیمت ۳۰ درصدی روغن کنجد

یک فروشنده گفت: روزی که یارانه‌ها را اعلام کردند، یک تن روغن کنجد داشتم که یک روزه فروش رفت. من خوشحال بودم که مردم رو به خرید این روغن‌ها آورده اند، اما همین هم افزایش قیمت پیدا کرد. البته مثل روغن‌های عادی افزایش چند برابری نداشت، اما ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.


بیشتر بخوانید


او گفت: ۲.۵ کیلو کنجد یک لیتر روغن می‌دهد. روغن آن هم ۱۱۵ هزار تومان قیمت داشت که الان بین ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان شده است. روغن آفتاب گردان درجه یک بدون بو قبلا ۶۵ هزار تومان بود و الان ۱۰۵ هزار تومان شده است. روغن زیتون هم بسته به کیفیت آن از ۱۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار داریم. قیمت روغن زیتون هم طی ۲۰ روز اخیر حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. البته روغن‌های زیتون هم ۶۵ درصدش زیتون اصل است و ۳۵ درصد آن روغن کلزاست، آن هم به دلیل این که بویش گرفته شود. زیتون خالص گران است حتی بعضی‌ها آن را با روغن‌های عادی مخلوط می‌کنند.

افزایش قیمت ۷ هزار تومانی دانه کنجد در یک هفته اخیر

 مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: افزایش قیمت روغن پالم در افزایش قیمت روغن حاصل از دانه‌های روغنی تاثیر گذار بوده است. از زمانی که قیمت روغن افزایش پیدا کرد، استقبال از این روغن‌ها بیشتر شده است. روغن زیتون را در واحد‌های صنفی به ندرت می‌گیرند و بیشتر از کنجد و ذرت برای روغن گیری استفاده می‌کنند. روغن آفتاب گردان هم روغن پالم محسوب می‌شود.

امیر دلداری گفت: کنجد از هفته گذشته هفت هزار تومان افزایش قیمت داشته است. کنجد با پوست کیلویی ۶۰ هزار تومان و کنجد پوست کنده برای عرضه کیلویی ۷۰ هزار تومان است. افزایش ۳۰ درصدی در قیمت روغن کنجد و سایر روغن‌ها وجود داشته است. قیمت عمده فروشی روغن زیتون هم بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است که از شمال کشور وارد می‌شود و ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته و در سطح خرده فروشی هر لیتر تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

واردات بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی

مدیر بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی استان گفت: به تبع افزایش قیمت روغن خوراکی برای مصارف خانوار، قیمت سایر انواع روغن هم افزایش یافت. به طور مثال در اوایل فروردین و اواخر اسفند هر کیلو کنجد ۳۵ هزار تومان بوده و الان ۵۰ هزار تومان شده، در حالی که همین کنجد دو هفته پیش ۴۶ هزار تومان بوده است. به همین نسبت زیتون نیز افزایش قیمت را طی اواخر اسفند داشته، اما سرعت افزایش قیمت تخمه آفتاب گردان کمتر بوده است؛ لذا به تناسب افزایش قیمت دانه روغنی، قیمت روغن حاصل از این دانه‌های روغنی هم افزایش پیدا می‌کند. طی دو هفته گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت‌ها را به طور میانگین در بین این روغن‌ها داشته ایم. قیمت روغن کنجد درجه یک خالص به شرط آزمایش هر لیتر ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان و روغن زیتون ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان برای مصرف کننده است.

ناصر شعربافیان گفت: حدود ۴۰ واحد صنعتی دارای مجوز برای روغن کشی داریم، اما همه این‌ها فعال نیستند، چون دانه‌های روغنی کشورعموما دانه کلزاست که ۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. عموما بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی وارداتی است. به همین دلیل کنجد، زیتون و آفتاب گردان داخلی حجم قابل توجهی نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.