فیصل بن فرحان: موضع کشور‌های حاشیه خلیج فارس در برابر ایران باید متحد باشد

وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد که موضع کشور‌های حاشیه خلیج فارس در برابر ایران باید متحد باشد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ریاض دیدار کردند. طرفین در این ملاقات درباره موضع خلیج فارس در قبال بحران اوکراین و ایران به گفتگو پرداختند.

به گزارش العربیه، فیصل بن فرحان در این نشست مدعی شد که موضع کشور‌های حاشیه خلیج فارس در برابر ایران با دعوت از این کشور به پایبندی به حقوق بین‌المللی، باید متحد باشد.

لاوروف نیز به نوبه خود با اشاره به اینکه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس ماهیت درگیری بین مسکو و غرب را درک می‌کنند، اعلام کرد شرکای روسیه در خلیج فارس اعلام کردند که به کمپین تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندند.

دو طرف همچنین روابط دو کشور و راه‌های ارتقای آن را مورد بررسی قرار دادند و در خصوص آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های انجام شده در این زمینه تبادل نظر کردند.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود در همایشی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس پیشتر گفته بود: «دست ما به سوی ایران دراز است، پیشرفت‌هایی با ایران داشتیم، اما کافی نیست. کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در حال هماهنگی گفتگو با ایران هستند. تهران باید برای همکاری‌های آینده اعتماد سازی کند.»

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، چندی پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد. پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفتگو‌های سازنده میان نمایندگان دو کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۶:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
عربستان سعودی به توافق نهایی با اسرائیل نزدیک می‌شود. بخوانید: عربستان یهودی............
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۰:۱۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
فیصل بن فرحان تو غلط میکنی که حاشیه نشینان خلیج فارس را برعلیه ما میشورانی و به کشتار بردران مسلمان ما در یمن ادامه میدهی. تو غلط میکنی که با صهیونیسم اسراییل که عین نجاست است همدست میشوی بر علیه ما و برادران و خواهران و کودکان بیگناه مسلمان ما در یمن. ما مسلمانان همه با هم متحد میشویم و نابودت میکنیم که تو و کشور مفلوک و وامانده ات را با خاک یکسان کنیم و یمن مظلوم را نجات میدهیم به کوری چشم تو و اسراییل و امریکای مفلوک. تو نه جایی در دنیای اسلام داری و نه جایی در ممالک عرب. تو عرب نیستی بلکه ال یهود هستی. خون مسلمان از چنگال کثیفت میچکد. فکر گور کن برای بن سلمان. که نه هر ان کس که سلمان شود مسلمان شود.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۶:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
عرب چرا میترسی ؟ ایران کارت نداره. سر به سرت میذاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
این کشور در دست نوکر آمریکا بی اسیر است تنها راه رهایی مردم مسلمان از دست آمریکا ونوکرانش آگاهی بخشی مردم این کشور و بصیرت آنهاست تا از دست شاهان بی‌غیرت خود فروش رها شوند
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۳:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
فیصل دیدی قصد تو دست درازی بود و درست گفتم که باید دستت را قطع کنم؟ این دست نیاز نبود. دست درازی بود.
آخرین اخبار