استاندار گیلان خبر داد؛

بهره‌مندی از تجربه‌ کشورهای موفق در مدیریت پسماند گیلان

استاندار گیلان در ارتباط تصویری با سفیر ایران در کرواسی بر بهره‌مندی از تجربه‌های عملیاتی کشور‌های موفق در امر مدیریت پسماند تأکید کرد.

اسدالله عباسی امروز (چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه) در ارتباط تصویری با سفیر کشورمان در کرواسی گفت: عزم و اراده دولت سیزدهم بر رفع اساسی مشکل پسماند با بهره گیری از فن‌آوری‌های پیشرفته و نیز گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ با همراهی مردم و مسئولان است.

به گفته او، مدیریت زباله ها، معضلات ایجاد شده زیست محیطی و اجتماعی ناشی از آن در همه نقاط گیلان به ویژه منطقه سراوان رشت یک ابرچالش است که دولت سیزدهم برای ساماندهی آن، دغدغه دارد.

استاندار همراهی مسئولان ملی و برگزاری جلسات مدون و حضور میدانی، تخصیص اعتبار نقدی به شهرداری رشت، اورهال کردن تبدیل شیرابه‌ها به آب مورد استفاده از مصارف کشاورزی از ۳ لیتر در ثانیه به ۶ لیتر، ساماندهی و مدیریت پهنه‌های مختلف، تشویق مردم برای همراهی در تفکیک زباله از مبدأ با همیاری رسانه‌ها و تکلیف به مسئولان برای اجرای برنامه‌های عملیاتی به ویژه شهرداری ها، بخشداری‌ها و دهیاران را از جمله اقدامات حال حاضر در حل معضل پسماند گیلان اعلام کرد.

آقای عباسی همچنین تبادل نظر با مسئولان شرکت‌های موثر در کرواسی که مورد تأیید طرف ایرانی باشند، به منظور عقد تفاهم نامه همکاری و حصول نتایج عملیاتی و ملموس در جهت بهبود شرایط ساماندهی و مدیریت پسماند و توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در گیلان را مورد تأکید قرار داد.

زباله در کشور‌های پیشرفته دنیا معضل نیست

سفیر ایران در کرواسی نیز گفت: تشابه فراوان اقلیم و طبیعت کشور کرواسی با استان گیلان زمینه‌های همراهی و تبادل نظر که منجر به اقدامات اثربخش در مدیریت پسماند باشد را هموار می‌سازد.

به گفته پرویز اسماعیلی، زباله در کشور‌های پیشرفته دنیا نه تنها معضل نیست بلکه یک سرمایه محسوب می‌شود.

او گفت: با توجه به فعالیت شرکت‌های معتبر و توانمند تولید دستگاه‌ها و سایت‌های زباله سوز اعم از زباله‌های شهری و بهداشتی با استاندارد‌های معتبر اروپایی در کرواسی و دیدار و گفتگو با مدیران این شرکت‌ها و تشریح وضعیت زباله سراوان و استان گیلان، آمادگی کامل برای استفاده از توانمندی‌ها و تجهیزات این شرکت‌ها و انتقال تجارب آن‌ها وجود دارد.

در این دیدار که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد؛ معاونان هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی استانداری و تعدادی از مدیران مرتبط ستادی استانداری گیلان نیز حضور داشتند.

روزانه ۲ هزار تن زباله در گیلان تولید می‌شود که میزان آن در ایام حضور گردشگران و روز‌های تعطیل، به ۲ هزار و ۵۰۰ تن در این استان می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.