جواد الهنداوی:

آرامش ایران ناشی از توانمندی آن در مقابله با تهدیدهاست

دیپلمات سابق عراق آرامش ایران در برابر تحرکات منطقه‌ای را نشان از توانمندی ایران برای مقابله با تهدیدات و خطرات دانست.

«جواد الهنداوی» دیپلمات سابق عراق و رئیس مرکز عربی-اروپایی سیاست‌ها وتقویت توانمندی‌ها در بروکسل، در مقاله‌ای ویژگی سیاسی منطقه را سکوت وصبر ایران در برابرتحرکات گسترده سیاسی و میدانی آمریکا، اسرائیل و هم پیمانان و دوستانشان در منطقه تبیین کرد.

به گزارش رأی الیوم، او نوشت: آرامش ایران به معنی خودداری از واکنش به اقدام یونان در توقیف نفتکش حامل نفت ایران نیست همانگونه که به معنی خودداری از متوقف ساختن دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درمحکومیت تهران نیست. ایران بر خلاف محور مخالف یعنی آمریکا و اسرائیل، دشمنان تهران‏، دمشق و بیروت، به آرامی و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی با اتفاقات و تهدیدات منطقه برخورد می‌کند.

آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند دیگران را هم در تنش‌های منطقه‌ای شریک کنند، سفر پیش روی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه بر اساس اظهارات بایدن به امنیت رژیم صهیونیستی ارتباط دارد. بایدن در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره اهداف سفرش به منطقه پرسید، گفت: این سفر به قیمت جهانی نفت ارتباط ندارد بلکه سفری برای امنیت اسرائیل است. این سفر برای مسائلی است که بسیار مهم‌تر از انرژی هستند.»

الهنداوی نوشت: به طور کلی قضایای فراتر از موضوع انرژی در نگاه بایدن چه می‌تواند باشد؟ به یقین مسائلی که مد نظر بایدن است به حقوق فلسطینیان، آزادی، ‏ استقلال و دموکراسی ارتباطی ندارد، برای متوقف ساختن جنایات و اقدامات تروریستی اسرائیل نیز نمی‌تواند باشد. همانگونه که برای پایان دادن به جنگ یمن، پایان اشغالگری آمریکا در میادین نفتی سوریه‏، پایان محاصره لبنان و اجازه به شرکت‌های بین المللی فعال در حوزه اکتشافات وحفاری‌های نفتی و گازی، جهت فعالیت در لبنان نیست. موضوعات مد نظر بایدن امنیت اسرائیل، سلطه گری اسرائیل در منطقه و حمایت از جنایات و توسعه طلبی‌های این رژیم است، آمریکا تنها به امنیت اسرائیل بسنده نمی‌کند؛ بلکه باید سلطه گری اسرائیل در منطقه را هم تامین کند تا تل آویو در حمایت از دوستان و شرکای منطقه‌ای آمریکا، بر اساس برنامه‌های مد نظر واشنگتن و صهیونیسم‏، برای مقابله با ایران به عنوان خطری برای موجودیت کشور‌های منطقه‏، جایگزین واشنگتن شود.

هدف بایدن در این نشست این است که موضوع دیگری را به عنوان موضوع مشترک میان اسرائیل و کشور‌های عربی علم کند و آن خطر موجودیتی برای آنان است. برخی از کشور‌های عربی مورد نظر با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی دارند و برخی هم در آستانه برقراری چنین روابطی هستند.

آمریکا و انگلیس به خوبی می‌دانند چگونه کشور‌های عربی را وارد برخی مسائل کنند، چگونه برای خدمت به اسرائیل ومنافع اسرائیل عهد شکنی کنند. کشور‌های عربی در تاریخ و در ائتلاف با انگلیس و در معاهداتی، چون سایکس پیکو شواهد زیادی را به چشم دیده و تجربه کرده اند، ‏ سوق دادن نظام صدام به جنگ با ایران یا سوق دادن تشکیلات خودگردان فلسطین به توافقنامه اوسلو و نمونه‌های دیگر بخشی از این موارد است که تبعات فاجعه باری را به دنبال داشته است.

رئیس مرکز عربی-اروپایی سیاست‌ها وتقویت توانمندی‌ها در بروکسل نوشت: به نظر می‌رسد ایران چندان توجهی به تحرکات نظامی و سیاسی دشمنانش ندارد و به نظر من هرگونه جنگ علیه خود و هم پیمانش را بعید می‌داند. در مقابل اسرائیل‏، آمریکا و هم پیمانانشان در منطقه منتظر نتایج سفر بایدن به عربستانند. به نظر می‌رسد آرامش ایران به این دلیل است که مطمئن است آمریکا و برخی از کشور‌های عربی منطقه به خوبی از نتایج فاجعه بار ناشی از جنگ برای خود و اسرائیل آگاه هستند. درست است که ایران در توانمندی نظامی مثل آمریکا نیست، اما این کشور از امتیازات جغرافیایی، وسعت سرزمینی و تسلط بر میدان بهره می‌برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اگر آرامشی هست فقط به لطف حضرت الله عز و جل است و لاغیر ... فقط معجزست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اول معنای آرامش رو ادراک کنید بعد ادعا کنید ایران در آرامش بسر میبره
آخرین اخبار