اسرارآمیز‌ترین بنای تاریخی جهان در مشهد+ عکس

بقعه‌ هارونیه یکی از افسانه ای‌ترین بناهایی است که در خراسان وجود دارد و به درستی هنوز کاربری و تاریخ ساخت آن مشخص نشده است.

هارونیه در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین آثار شهر توس است که در ابتدای شهرک تاریخی توس و در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار گرفته است.

کارشناسان و پژوهشگران زیادی سال هاست که بر روی این بنای تاریخی در حال تحقیق هستند تا راز و کاربری آن را کشف کنند. گفته شده است که زمان ساخت این بنا به قرن‌های هفتم یا هشتم هجری قمری باز می‌گردد، اما این موضوع هنوز به طور کامل ثابت نشده است.

هارونیه بنایی افسانه ای‌ست که کاربری اصلی آن هنوز شناخته نشده و همین موضوع بازدید از آن را جذاب‌تر می‌کند و آن را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های مشهد تبدیل کرده است. هارونیه در میان مردم با نام‌های بقعه هارونیه، گنبد هارونیه و بقعه هارون نیز شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به بقعه هارونیه

آدرس:‌ استان خراسان رضوی، جاده مشهد – قوچان، سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه

به منظور دسترسی به گنبد هارونیه در شهر مشهد باید به بخش مرکزی و دهستان طوس بروید، زیرا این بقعه در آن جا قرار دارد.

اگر اتومبیل شخصی ندارید می‌توانید از اتوبوس‌های خط ۲۰۲ میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی استفاده کنید. در ایستگاه شاهنامه ۶۴ پیاده شوید و در مقابلتان بقعه‌ی هارونیه قرار دارد.

اگر هم با تاکسی خواستید به سمت این جاذبه‌ی تاریخی حرکت کنید می‌توانید به راننده بگویید که تا انتهای بلوار شاهنامه شما را ببرد و بعد از آن با اتوبوس یا ماشین‌های شخصی باید به سمت هارونیه بروید.

 

بنای هارونیه در مشهد

اسرارآمیز‌ترین بنای خراسان رضوی در مشهد قرار دارد+ عکس

اسرارآمیز‌ترین بنای خراسان رضوی در مشهد قرار دارد+ عکس

اسرارآمیز‌ترین بنای جهان در مشهد+ عکس

عکس از: نیما نجف زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۱:۴۵ ۱۵ تير ۱۴۰۱
زندان هارونیه.چهل تن ازسیدهای مومن که چهلمین نفرآن پیرمردی بودوروبه جلاد گفته بودمگرمابچه های زهراچکارت کردیم مارامیکشی؟لعنت خدابرمامون وهارون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
وقعا میراث فرهنگی ما خیلی ضعیف است .همین شهره توس که نامش هم داره از زهنها مون میره. شهر توس با یک هزینه ای نه خیلی زیاد می تونه بهترین شهر تاریخی بشه که از همه جای دنیا بیان دیدنش.وافعا میراث فرهنگی مان مسعولش هر کی هست خیلی شخصی بی لیاقتی هست.که هنوز کمترین کار را در حقع شهر توس نکرده.شهر بندهاش که همین چند سال پیش نمبشد ازش بالا رفت داره با خاک یک سان می شه.به جای اینکه دنبال انرژی هسته ای برین و این همه هزینه کنید. و همه کشورها را از خودمان دور کنیم .یک درصد هم خرج میراث فرهنگی کنید.بعد به حرف میگید ما تاریخ داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۴ تير ۱۴۰۱
با عرض سلام
بنده اهل توس هستم
طبق اسناد ومنابع تاریخی این گنبد آرامگاه ابوحامد بن محمد غزالی شافعی یا امام محمد غزالی هست که در سده هشتم و دوره ی ایلخانان در شهر تابران توس بنا شده است وطبق تحقیقات وکاوش های باستان‌شناسان و تاریخ دانان صحت این موضوع را بسیار تایید نموده اند .با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
اسم دیگرش زندان هارون است هر چند که ظاهرش به زندان نمی خورد ولی طبقه پایین آن چندتا اتاق کوچک دارد ، شبیه (سلول زندان)
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۵:۱۵ ۱۴ تير ۱۴۰۱
سلام به جای تبلیغ تو گوگل قیمت بازدیدازمکانهای تاریخی را برای توریست ها کم کنید چون مشهدی‌ها واکثر ایرانیها این مکان‌ها رادیده اندچرابازیدید برای ایرانیها ۱۰هزارتومانه ولی برای توریست ها۱۰۰ هزارتومان فاصله قیمت راکمتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۴ تير ۱۴۰۱
خب درسته که اثر تاریخی هست و باید نگهداری بشه ولی ((چرا می نویسید اسرارآمیزترین)) ، در حالی که علت اسرارآمیز بودن رو نمی نویسید و هیچ اطلاعات قابل توجهی ندادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۴ تير ۱۴۰۱
دمت گرم .
اینجوری آدرس دادن خوب است .
مکانهای دیدنی مشهد و اطراف آن را بیشتر معرفی نمایید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۴ تير ۱۴۰۱
چه جالبه کاش میراث فرهنگی یه فکری به حال این بنا بکنه و اگر واقعا داره تخریب میشه جلوی این اتفاق رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
با این اوصاف باید برم یه سر بهش بزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۴ تير ۱۴۰۱
من از بچگی شنیده بودم که بعدازشهادت امام رضا سر شصت بچه سید را میبُرن و در چاهی که داخل این بنا هست میندازن که البته من بچگی رفتم روی این چاه درپوش فلزی گذاشته بودن
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۰:۴۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
ستون هاى منوريل قم هم هنوز كاربردى اش مشخص نشده وبناى تاريخى عجيبى وسط رودخانه قم مىباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بنای بسیار عجیبیه. وقتی واردش می شین یک حس خاص به شما دست میده که اصلا قابل توصیف نیست. چیزی که من اصلا تو هیچ کدام از بناهای تاریخی دیگه تجربه نکردم. حتما توصیه می کنم بازدید کنید و این حس خاص رو تجربه کنید. بی نظیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
من دوست دارم برم ولی چون آدم ترسویی هستم میخوام بدونم این حس عجیبی که میگین چ جوری حسی هستش؟ ترس و وحشت و اینطور چیزا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۴ تير ۱۴۰۱
آدرس دقیقش بعد از پل فردوسی ابتدای جاده گوارشک ، پیاده 5 دقیقه با آرامگاه فردوسی فاصله دارد ـ از موقعی که فردوسی جزء شهر مشهد شده ، شهرداری محترم مشهد نسبت به احداث فضای سبز از ابتدای پل فردوسی تا آرامگاه ، احداث بوستان و فضای باز تفریحی و سرگرمی کودکان ، احداث پارکینگ ، احداث استراحتگاه برای زائرین اقدام نموده است . بنا به روایات اهالی محل فوق مکان دفن40 سید بزرگوار است که به دست هارون ملعون کشته شده اند و بنا به روایات دیگر محل فوق راه فرار مخفی از محل کاخ هارون در جاده گوارشک ( محل فوق بصورت ویرانه بوده و هیچ اقدامی جهت مرمت آن انجام نشده ) می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۴ تير ۱۴۰۱
واقعا بنایی عجیب و افسانه ای هست. بازدیدش ارزش داره. فقط کاش میراث فرهنگی بیشتر بهش برسه و اون رو معرفی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بر هارون و مامون و ام الفضل و جعده لعنت
آخرین اخبار