اعضای ناتو پروتکل‌های عضویت فنلاند و سوئد را امضا کردند

در جلسه امروز اعضای ناتو، همه سی عضو این ائتلاف پروتکل‌های عضویت سوئد و فنلاند را امضا کردند و به عنوان طرح به پارلمان‌های کشور خود فرستادند.

۳۰ متحد ناتو امروز (سه‌شنبه) پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف را امضا کرده و پیشنهاد‌های عضویت دو کشور را برای تصویب قانونی به پایتخت‌های خود ارسال کردند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل این ائتلاف این رخداد را «یک لحظه تاریخی برای فنلاند، سوئد و ناتو» خواند. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند نیز گفت: «من مشتاقانه منتظر فرآیند تصویب سریع [عضویت در ناتو] هستم».

۳۰ سفیر و نماینده دائم کشور‌های گوناگون در جلسه امروز ناتو به طور رسمی تصمیمات اجلاس سران در هفته گذشته را تایید کردند. با این حال، علیرغم توافق اعلام شده، تصویب شدن عضویت سوئد و فنلاند در «پارلمان ترکیه» همچنان می‌تواند برای عضویت نهایی آن‌ها مشکل ایجاد کند.

در همین حال کرملین هشدار داده است: «در صورت استقرار زیرساخت‌های ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف، گزینه‌هایی را برای پاسخ بررسی خواهیم کرد».

هفته گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که اگر دو کشور به طور کامل با درخواست ترکیه برای استرداد مظنونان تروریستی موافقت نکنند، آنکارا همچنان می‌تواند مانع این روند شود. گفتنی است ترکیه اعضای حزب کارگران کردستان و همچنین هواداران فتح‌الله گولن را تروریست خوانده و خواستار استرداد آن‌ها از کشور‌های حوزه اسکاندیناوی به ترکیه شده است. «فتح الله گولن» منتقد دولت ترکیه و ساکن آمریکاست که اردوغان او را به برنامه ریزی کودتای سال ۲۰۱۶ متهم می‌کند.

گفتنی است، هر یک از کشور‌های عضو ناتو چالش‌ها و رویه‌های قانونی متفاوتی برای تصویب این قانون در پارلمان خود دارند و ممکن است عضویت رسمی سوئد و فنلاند چندین ماه طول بکشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار