عطر گیاهان دارویی در جشنواره جرجافک می پیچد

بخشدار مرکزی زرند گفت:جشنواره گیاهان دارویی و سبزیجات معطر روستای جرجافک عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه و در کنار قنات کهن این روستا برگزار می‌شود.

عباس فتاحی بخشدار مرکزی درباره‌ جشنواره گیاهان دارویی و سبزیجات معطر گرگاک، بر اجرای هر چه باشکوه این جشنواره تاکید کرد و گفت: روستای جرجافک (گرگاک)بدلیل حاصلخیزی اراضی کشاورزی خاصه در کاشت و برداشت گیاهان دارویی و سبزیجات محلی یک برند شناخته شده در استان است.

فتاحی با اشاره به اهمیت بسته بندی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی و سبزیجات گفت: اگر چه برای ورود به بازار‌های مطرح چه در داخل و چه در خارج از کشور باید روی بسته بندی و نیز فرآوری گیاهان دارویی گام برداریم با این حال، وجود کارگاه‌های سنتی در روستا، هم اصالت این رشته را حفظ خواهد کرد و هم می‌تواند باعث جذب گردشگر شود لذا این موضوع باید در کنار مدرنیزه کردن برداشت و بسته بندی، مدنظر قرار گیرد.

بخشدار مرکزی زرند با اعلام اینکه جشنواره‌ گیاهان دارویی و سبزیجات معطر روستای جرجافک عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه و در کنار قنات کهن و تاریخی روستا برگزار خواهد شد از حضور عوامل صدا وسیمای مرکز کرمان برای پوشش بخشی از این جشنواره خبر داد و گفت: حضور رسانه‌ ملی، فرصتی بزرگ برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و معنوی روستاها است و از اقدام دهیاری و شورای اسلامی روستا تقدیر می‌کنم.

فتاحی در ادامه گفت: جشنواره‌های روستایی زرند اکنون تبدیل به یک رویداد دائمی شده و سالانه قریب به ۴۰ جشنواره در نقطه نقطه شهرستان برگزار می‌شود .

محمد اسلامی هم با تشکر از نگاه موثر و مثبت بخشدار مرکزی و نیز همت اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای جرجافک گفت: جامعه‌ بانشاط، قطعا جامعه ایی پویا است و برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح در کنار معرفی ظرفیت‌های روستا و فراهم شدن بستر بدون واسطه‌ دلالان و مهمتر از همه، تزریق پول‌های غیر مستقیم به تمام روستائیان که در ورای جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد آرام آرام تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

رئیس میراث فرهنگی زرند می گوید: یک فرمول در صنعت گردشگری وجود دارد که گاه و بیگاه ممکن است از سوی برخی جوامع علمی اقتصادی ارقامی متفاوت ارائه کند و آن اینکه با حضور هر یک نفر گردشگر به یک منطقه، ۴ تا ۶ شغل ایجاد می‌شود که ما کاری به این ارقام نداریم، ولی یقین داریم همین گردشگران زرندی پس از حضور در جشنواره‌ها با کمترین خرید از مغازه‌های روستا، باعث تقویت بنیه اقتصادی صنوف می‌شود و این رقم هرچند ناچیز باشد، ولی باعث شروع یک حرکت می‌شود و ما صرفا بدنبال همین حرکت هستیم.

رئیس میراث زرند با اذعان به اینکه باید به ازای بیش از ۲۰۰ روستا و آبادی در سطح شهرستان ۲۰۰ واحد بوم گردی داشته باشیم گفت: طی سال‌های اخیر یک اتفاق خیلی خوب در سطح روستا‌ها افتاده و آن اینکه اهالی روستا بین گردشگر و گردشگرنما‌ها تفکیک قائل شده اند و بخوبی دریافته اند که گردشگر واقعی برای روستا و حتی طبیعت روستا ارزش قائل است امیدواریم فضا برای این افراد بیمار، ناامن گردد و هر چه تعداد گردشگران سالم بیشتر شود میدان عملکرد گردشگرنما‌ها محدود و محدودتر خواهد شد.

در ۱۲ هکتار از اراضی روستای گرگاک،  سبزیجات  و گیاهان دارویی کاشته شد

رضا محمدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در دیدار با دبیر اجرایی جشنواره گیاهان دارویی و سبزیجات معطر گرگاک گفت: در دوران قبل از خشکسالی، ۲۰ هکتار از اراضی حاصلخیز روستای گرگاک تحت کشاورزی فعال بود؛ ولی پس از خشکسالی و آفاتی که به همراه داشت این سطح به ۱۷ هکتار کاهش یافته است.

او می‌گوید: به بهانه جشنواره سبزیجات و گیاهان دارویی روستای گرگاک، ۱۲ هکتار از اراضی این روستا تحت کاشت سبزیجات و گیاهان دارویی قرار گرفت که از این مقدار، ۷ هکتار به کاشت سبزیجات و ۵ هکتار به کاشت گل گاوزبان و دارو‌های گیاهی دیگر اختصاص یافت.

به گفته محمدی کشاورزی و گردشگری، ۲ مقوله‌ای هستند که ارتباط بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند و رشد و رونق در یکی از آن ها، باعث رشد و بالندگی دیگری است.

او گفت: طبق تفاهم نامه بین نظام مهندسی جهادکشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر هم افزایی و ارتقای سطح زندگی روستانشینان تاکید شده است و چندین طرح پیشنهادی در حوزه‌ی گردشگری کشاورزی نیز در دستور کار ۲ دستگاه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با استقبال از جشنواره‌های زرند می‌گوید: اداره جهاد کشاورزی برای رونق فعالیت‌های روستایی، آمادگی همکاری با تمام دستگاه‌ها را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار