سالانه چند شهاب سنگ به زمین برخورد می کند؟

طبق تحقیقات دانشمندان سالانه کمتر از ۱۰ هزار شهاب سنگ به زمین برخورد می‌کنند.

هر ساله، میلیون‌ها قطعه سنگی در جو زمین می‌سوزند براساس گزارش‌ها، بسیاری از این قطعات برای مدت کوتاهی شعله ور و به عنوان شهاب سنگ در آسمان ظاهر می‌شوند.

به گزارش سایت.livescience؛ سنگ‌هایی که روی زمین فرود می‌آیند به عنوان شهاب سنگ شناخته می‌شوند. طبق تحقیقات دانشمندان سقوط شهاب سنگ‌ها به زمین احتمالا خسارت‌های جبران ناپذیر وارد کرده و باعث انقراض موجودات زنده بر روی کره زمین خواهد شد.

البته برخورد شهاب سنگ‌های غول پیکر که حدود ۶۶ میلیون سال پیش به سلطنت دایناسور‌ها پایان داد فوق العاده نادر است، اما در عوض، بیشتر سنگ‌هایی که به زمین می‌افتند بسیار کوچک هستند و خطری برای موجودات زنده نخواهند داشت.

دانشمندان تخمین می‌زنند که کمتر از ۱۰ هزار شهاب سنگ به زمین یا دریا و اقیانوس‌ها برخورد می‌کنند که در مقایسه با ماه که جو ندارد و با اندازه‌های مختلف سنگ‌های فضایی برخورد می‌کند، بسیار کم است.

شهاب سنگ

به گفته انجمن شهاب‌سنگ آمریکا (AMS) اندازه عرض شهاب سنگ‌هایی که به زمین برخورد می‌کنند حدود ۳ فوت (۱ متر) یا کوچکتر است.

شهاب‌سنگ‌ها معمولاً قطعاتی از سیارک‌ها یا دنباله‌دار‌ها هستند. با این حال، برخی ممکن است زباله‌هایی باشند که از سیارات یا قمر‌ها منفجر شده در فضا ایجاد شده‌اند. طبق گفته انجمن Meteoritical بیش از ۳۰۰ شهاب سنگ شناخته شده وجود دارد که به عنوان قطعاتی از مریخ منشأ گرفته اند.

همانطور که شهاب‌سنگ‌ها در جو زمین حرکت می‌کنند از اصطکاک هوا می‌سوزند و رگه‌هایی از نور در سراسر آسمان تولید می‌کنند. به گفته AMS، یک شهاب سنگ بسیار درخشان به عنوان گلوله آتش شناخته می‌شود. AMS خاطرنشان کرد: هزاران گلوله آتشین هر روز در آسمان زمین شعله ور می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها در اقیانوس‌ها و مناطق خالی از سکنه سقوط می‌کنند. براساس گزارش‌ها بسیاری از این سنگ‌ها که در روز با زمین برخورد می‌کنند به دلیل روشنایی نورشان دیده نمی‌شود.

گونزالو تانکردی، ستاره شناس دانشگاه جمهوری در مونته ویدئو، اروگوئه، گفت: "بیشتر سنگ‌های کشف شده از بارش شهابی مرتبط با غبار منتشر شده توسط دنباله دار‌ها می‌آیند.  با این حال، بارش‌های شهابی این نوع سنگ‌ها را تولید نمی‌کنند، زیرا آن‌ها در چنین بارش‌هایی معمولاً برای زنده ماندن از سقوط به زمین بسیار شکننده هستند".

سقوط شهاب سنگ به زمین

تانکردی برای تخمین اینکه چه تعداد شهاب سنگ سالانه با موفقیت به زمین برخورد می‌کند، داده‌های انجمن شهاب سنگ را تجزیه و تحلیل کرد. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸، ۹۵ ز سقوط شهاب سنگ به زمین گزارش شده که میانگین نرخ آن حدود ۷.۹ گزارش در سال است.

 تانگری گفت که به طور قطع نمیدانیم که چه تعداد شهاب سنگ به اقیانوس سقوط می‌کنند. با این حال، ۲۹ درصد از سطح زمین را خشکی پوشانده است. او خاطرنشان کرد: مناطق شهری که حدود ۵۵ درصد مردم در آن زندگی می‌کنند، حدود ۰.۴۴ درصد از زمین را پوشش می‌دهند.

تانکردی تخمین زد که تعداد کل سقوط شهاب سنگ‌های زمینی بر روی زمین تقریباً برابر با تعداد شهاب سنگ‌های گزارش شده در مناطق شهری تقسیم بر درصد زمین‌های زمین تحت پوشش پراکندگی شهری است. در مجموع، او تخمین زد که احتمالاً "حدود ۶۱۰۰ شهاب سنگ در سال بر روی کل زمین و حدود ۱۸۰۰ شهاب سنگ در سطح زمین سقوط می‌کند. 

تانکردی خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود سنگ‌های فضایی با عرض حدود ۳۳ فوت (۱۰ متر) هر ۶ تا ۱۰ سال یکبار وارد جو زمین شوند. او افزود که سنگی ببزرگ است که انفجاری مانند رویداد تونگوسکا در سال ۱۹۰۸ در روسیه  را ایجاد کند که  طبق تحقیقات دانشمندان تقریباً هر ۵۰۰ سال یکبار  این سقوط اتفاق می‌افتد.

تخمین زده می‌شود که برخورد  شهاب سنگ‌های  بزرگ  به عرض حدود ۳۲۸۰ فوت (۱ کیلومتر) هر ۳۰۰ هزار  تا ۵۰۰ هزار  سال اتفاق بیفتد، در حالی که برخوردی مانند آنچه که دوره کرتاسه پایان یافت و دایناسور‌ها را محو کرد ممکن است یک بار در ۱۰۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون اتفاق بیفتد.


بیشتر بخوانید


 

برچسب ها: شهاب سنگ ، کره زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
بنده خدا درسا مسئله دقیقا همون جیزی که تو قرآن گفته شده رو گفته ولی دیگه اینکه بقیه رو دروغگو خطاب کرده اشتباه کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
اونوقت سالانه بیشتز از ده هزارتا سنگ سیاهو به اسم شهاب سنگ تو دیوار برای فروش میذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ع،ف،شیراز
۲۲:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
به نظر یک اشتباهی در ذهن اکثریت راجع به شهاب سنگ وجود دارد.اصلا این باهیچ عقلی جور درنمیاد که شهاب سنگ مریخی باشد یا متعلق به کره ماه یا یک سیاره فعال دیگر ، چون سیارات وقمرهای انها جاذبه دارند وسنگ ومواد معدنی خود را نه تنها پرتاب نمیکنند بلکه جذب هم میکنند، مثل این است که سنگی در کره مریخ پیداکنیم وبگوییم این سنگ زمینی است ایا چنین چیزی ممکن است؟ شهاب سنگها تکه هایی از ذرات متلاشی شده گردو غباران فضایی ولی کوچک تراز یک سیارک هستند که درطول سالها از متلاشی وانفجار برخی ستارگان پراکنده شده اند وچون کوچک هستند نتوانسته اند مانند یک سیاره درمدار خاصی قراربگیرند که در دام گرانش مدار هرکدام ازسیارات قراربگیرند جذب همان سیاره میشوند یعنی دراصل سرعت ورود شهاب سنگ دلیل بر قدرت کشش وجاذبه همان سیاره رامیرساند .چون همین سیارات هم به نوعی تکه سنگهای بزرگی مانند شهاب سنگها هستند که چون انقدر بزرگ هستند ما انها رابصورت سیاره میشناسیم که اگر روزی یکی ازانها به زمین برخوردبکند همانند همان شهاب سنگها هستند ولی درابعاد فوق العاده بزرگتر.
Iran (Islamic Republic of)
حسین عزتی
۱۴:۲۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
اطلاع دقیق علمی نداری نظر نده برو مطالعه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
یکی به درد بخورش به زمین بخوره خلاص شیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
دوست داری زود بری جهنم یا تا چند سال دیگه اشتباه های رو که انجام دادی تلافی کنی بعد بری بهشت
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۹:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
چیزی به اسم شهاب سنگ وجود نداره.
الکی مردم رو با اخبار دروغ سرکار نذارید.
ما توی قرآن هم داریم اسم این چیزهایی که با چشم به صورت دنباله دار میبینیم شهاب هستش نه شهاب سنگ!
این اتفاق هم رمانی اتفاق میوفته که اجنه برای شنود میرن بالا و فرشته ها با این شهاب ها که به صورت نور هستش اجنه رو دور میکنن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۱۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
خاک بر سرت که آبروی قرآن رو امثال تو می برند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
شوخی کردی دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
بی سواد. چهار تا مستند درباره فضا نگاه کن تا هم سوادت زیاد بشه و هم به قدرت خدا پی ببری. یک ساعت تفکر بالاتر از 70 سال عبادت است.
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۸:۲۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
ای بینوا توکجازندگی میکنی که هزاران سال عقبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
عمو چکارش دارید بزارید تو حال خودش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
کلا علم رو به توبره کشیدین جناب‌...دانشمند کیلوی چند تا وقتی شما هستین...
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۰۹:۱۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
ساقیت کیه داوود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
سفر کن به برزیل ببین چه جای شهاب‌سنگی اونجا افتاده که ۱۸۰کیلومتر قطر داره
Iran (Islamic Republic of)
حسین عزتی
۱۴:۲۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
ای بی سواد
آخرین اخبار