عربستان: فروش سلاح‌ به ما به نفع خود آمریکاست

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به درخواست برخی مقامات آمریکا برای توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به تهدید کنگره آمریکا برای توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

به گزارش سی ان ان، عادل الجبیر مدعی شد: فروش سلاح‌های تدافعی به عربستان سعودی به نفع منافع خود آمریکا و امنیت و ثبات منطقه است و نیروهای آمریکایی از دهه‌های گذشته برای ثبات و امنیت منطقه و آمریکا در منطقه حضور دارند.

او افزود: عربستان سعودی همواره تلاش کرده است تا ثبات بازار نفت را تضمین کند و این به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. عربستان به تنهایی این تصمیم را نگرفته و کاهش تولید نفت با اجماع ۲۲ کشور عضو انجام شده است. عربستان سعودی نفت را سیاسی نمی‌کند و به آن به چشم سلاح نگاه نمی‌کند و هدف ما صرفا ثبات بازار است. تصمیم اوپک پلاس سیاسی نبوده و کشورهای عضو آن در تلاش برای ایجاد ثبات در بازار و تحقق منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند.

پیش از این «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته خارجی سنای آمریکا با اشاره به اقدام اخیر عربستان برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت که به تعبیر برخی مغایر با هدف مقابله با روسیه است، از واشنگتن خواست هرچه سریعتر به روابط خود با ریاض پایان دهد.

باب منندز با اشاره به این تصمیم اوپک پلاس، از آمریکا خواستار قطع فوری روابط با عربستان سعودی شد و خواست تا هرگونه فروش تسلیحات و همکاری امنیتی که فراتر از تامین امنیت آمریکاست، پایان یابد و در ادامه هم افزود: «تمامی تعاملات با عربستان را تا زمانیکه این کشور موضعش را در برابر اوکراین تغییر نداده جایز نمی‌دانم. همکاری آمریکا و عربستان دیگر کافی است.»

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی هم به تازگی در مصاحبه با یک برنامه شبکه «سی‌ان‌ان» این تصمیم عربستان را نقد کرده و گفت: «من مشکلی با این‌که مقامات آمریکا به دیدار دوستان یا رقبای ما بروند ندارم، اما فکر می‌کنم که در حال حاضر روابط ما با عربستان به هم خورده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
یعنی این قدر خفت برای عربستان خب با پول خودتون کشورتون زیباترین کشور توریستی میکردی در کنارش مردم و دانشمندان خودتون حمایت می کردید الان هرچی سلاح بخرید به جایی نمی رسید همیشه زیر بار فشار استعمار هستید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۰۲ ۲۱ مهر ۱۴۰۱
مردک تا خرخره توی انبارهای عربستان از مهمات و آشغالهای قدیمی گرفته تا f35 که جنگنده های پیشرفته هست رو بهتون با میلیونها دلار تعویض کرد. شما رو گاو و گوساله صدا کرد. الان بهشون نفت نمیفروشید؟ براشون که مهم نیست کویت و قطر نفت رو تامین میکنه. یادم هست ترامپ کله سیب زمینی رقص شمشیر میکرد . مرگ بر آمریکا مرگ بر عربستان سعودی
آخرین اخبار