برداشت ۱۰ هزار تن چغندر قند از مزارع کشاورزی شهر نیمبلوک

پیش بینی می‌شود امسال ۱۰ هزار تن چغندر قند از مزارع کشاورزی شهر نیمبلوک برداشت شود.

چغندر قند یکی از محصولات کشاورزی شهر نیمبلوک است که هر ساله بخش قابل توجهی از مزارع کشاورزی شرکت سهامی زراعی اسلام آباد به این محصول اختصاص می یابد.

حسینی مدیر عامل شرکت سهامی زراعی اسلام آباد گفت: کشت بهاره شرکت در اردیبهشت شروع می‌شود و در اواخر آبان کار برداشت آغاز می‌شود.

او افزود: با توجه به دیگر کشت‌هایی که در طول سال انجام می‌شود (۱۰۰ هکتار کشت ذرت علوفه‌ای و ۶۰۰ هکتار گندم و جو) سطح زیر کشت چغندر قند امسال ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود میانگین ۴۰ تن در هکتار و در مجموع حدود ۱۰ هزار تن چغندر قند با عیاری ۱۸ تا ۲۱ برداشت شود.

حسینی بیان کرد: یکی از دغدغه کشاورزان همانند سال‌های گذشته نبود دستگاه‌های مکانیزه جهت برداشت چغندر قند است که امسال شرکت سهامی زراعی برای رفع مشکل برداشت و جمع آوری چغندر، در حال ساخت دستگاه متناسب با درخواست مردم این منطقه است. چرا که کشاورزان سله چغندر را برای دام‌های خود استفاده می کنند و اگر دستگاه‌های مکانیزه خریداری شود باید از سله چغندر صرف نظر کرد که به همین منظور دستگاهی جهت جمع آوری چغندر در حال طراحی هست تا بخشی از مشکلات کشاورزان مرتفع شود.

مدیر عامل شرکت سهامی زراعی اسلام آباد اظهار کرد: محصول چغندر قند شهر نیمبلوک پس از بارگیری به کارخانه قند تربت حیدریه حمل می‌شود تا پس از آن به قند و دیگر مواد قابل استخراج از چغندر تبدیل شود.

او گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌ها قیمت پایین این محصول نسبت به تفاله آن است که کشاورزان می‌گویند قیمت هر کیلو چغندر هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار تومان است، اما وقتی ما تفاله آن را از کارخانه خریداری می کنیم بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود که اگر این محصول را به صورت آزاد بفروشیم و یا مستقیما جهت علوفه دام مصرف کنیم برای ما به صرفه‌تر است؛ لذا از مسئولین تقاضا داریم نسبت به اصلاح قیمت چغندر قند تدابیر لازم را بیندیشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.