بيشترين جمعیت پلنگ آسیا در پارک ملی تندوره

رئیس پارک ملی تندوره درگز گفت: در حال حاضر بالاترین جمعیت پلنگ در خاورمیانه و آسیا مربوط به پارک ملی تندوره است.

مدثر تیموری رئیس پارک ملی تندوره درگز با اشاره به رصد ۴۰ قلاده پلنگ در پارک ۳۵ هزار هکتاری تندوره گفت: این تراکم جمعیت در این مقدار مساحت در دنیا بی‌نظیر است. بر اساس آمار‌ها و مطالعاتی که توسط دانشجویان دکترای جانورشناسی و گروه مطالعاتی طی چندین سال انجام شده، حداقل ۴۰ قلاده پلنگ در پارک ملی تندوره درگز رصد و شناسایی شده است.

او افزود: از سال گذشته تغییرات رفتاری پلنگ را در پارک تندوره ثبت و مستندسازی کردیم و امسال نیز ضمن ادامه کار، زاد و ولد پلنگ را در چندین نقطه مختلف پارک مشاهده و ثبت نمودیم.

رئیس پارک ملی تندوره درگز با اشاره به مشاهده هشت قلاده پلنگ در گشت‌زنی یک‌روزه گفت: در پایش یک‌روزه که اخیرا در پارک ملی تندوره و با حضور تعدادی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی انجام شد، هشت قلاده پلنگ مشاهده کردیم.

تیموری بیان کرد: این تراکم جمعیت در پارک چیز جدیدی نیست، اما اینکه پلنگ به راحتی در منطقه قابل مشاهده باشد، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی و شرایط مطلوب برای زیست این گونه جانوری در پارک ملی تندوره است.

افزایش ۱۸ درصدی جمعیت پستانداران علف‌خوار

او تصریح کرد: به دنبال اقدامات مطلوب حفاظتی که در پارک ملی تندوره انجام شده، ضریب امنیتی پارک افزایش پیدا کرده که این مهم ماحصل تلاش محیط‌بانان است.

رئیس پارک ملی تندوره درگز با اشاره به افزایش جمعیت پستانداران علف‌خوار تاکید کرد: بر اساس آخرین سرشماری که حدود ۲ هفته قبل انجام شد، جمعیت پستانداران علف‌خوار پارک ملی تندوره از جمله قوچ، میش و کل و بز نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین گونه پلنگ به لحاظ طعمه مشکلی ندارد و می‌تواند بقا و پویایی خود را حفظ کند.

کمبود آب مهم‌ترین چالش پارک ملی تندوره

تیموری اظهار کرد: در حال حاضر تنها مخاطره گونه پلنگ و سایر جانداران پارک کمبود آب است. البته با تلاش محیط‌بانان این کمبود تاکنون ملموس نبوده، اما متاسفانه هر سال شاهد کاهش بارندگی‌ها و سطح نرمال آب در پارک ملی تندوره هستیم که ادامه این روند می‌تواند در درازمدت مخاطراتی ایجاد کند.

او در رابطه با تعداد محیط‌بانان و اینکه آیا این تعداد محیط‌بان برای این عرصه کافی است، افزود: شاید به دلیل تعداد محیط‌بانان پارک ملی تندروه پایین‌تر از استاندارد جهانی باشد، اما تعداد در محیط زیست بی‌معناست. به اعتقاد ما اگر جمعیت ایران ۸۵ میلیون نفر است، به همان میزان نیز محیط‌بان داریم. خوشبختانه در شهرستان درگز این مساله کاملا مشهود است.

رئیس پارک ملی تندوره درگز ادامه داد: به طور دقیق‌تر بخشی از کار حفاظتی منطقه بر عهده محیط‌بانان و بخش دیگر بر عهده همیاران محیط زیست است که به ما کمک کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنند. در شهرستان درگز این همکاری بسیار خوب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.