جنگ اوکراین، چین و تجارت جهانی در دستور کار اجلاس داووس

در اولین اجلاس اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا، جنگ اوکراین و آینده تجارت جهانی پس از لغو محدودیت‌ها در چین در صدر امور مورد قرار گرفته اند.

گروهی از مقامات جهان از روز سه شنبه برای نخستین بار بعد از همه گیری کووید-۱۹، زیر برف در چارچوب اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گردهم می‌آیند.

جنگ اوکراین و آینده تجارت جهانی پس از لغو محدودیت‌ها در چین در دستور کار بحث‌های روز سه شنبه در اجلاس داووس است.
از جمله سرفصل‌های نخستین روز اجلاسی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد برنامه ریزی شده، عبارت است از سخنرانی «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «لیو هی» معاون نخست وزیر چین که به ترتیب برای ساعت ۱۱:۱۵ و ۱۱:۴۵ (به وقت محلی) پیش بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از داووس، نزدیک به یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین و در حالی که شمار تلفات در اوکراین همچنان رو به افزایش است، جنگ در اذهان همه حاضرین هست. یک هیئت بزرگ اوکراینی به سرپرستی اولنا زلنسکی، همسر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قرار است در این اجلاس شرکت کند و پیامی ویژه در نشست روز سه شنبه با حضور همه اعضا به داووس بفرستد.

رئیس جمهور اوکراین نیز قرار است از روز چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس در نشست‌هایی که در حاشیه اجلاس داووس برگزار می‌شود، شرکت کند.

پیامد‌های مناقشه اوکراین برای تأمین انرژی جهان، امنیت غذایی یا صرفا امنیت به ویژه در اروپا نیز در دستور کار این هفته است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا از جمله سران شرکت کننده در این اجلاس هستند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نیز در این اجلاس حضور می‌یابد.

اگر چه روسیه و همچنین برخی چهره‌های دیگر مانند جورج سوروس، میلیاردر که به علت «تضاد دستورکار» از ضیافت شام سنتی خود صرف نظر کرد، در این اجلاس غایب هستند، نسخه ۲۰۲۳ اجلاس جهانی اقتصاد با بازگشت هیئت بزرگی از چین پس از لغو محدودیت‌های شدید که از سوی پکن برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ به اجرا گذاشته شده بود، همراه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار