توافق ایتالیا با لیبی برای واردات گاز

ایتالیا به منظور قطع وابستگی به انرژی‌های فسیلی روسیه از لیبی گاز وارد می‌کند.

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا برای گفتگو با مقامات لیبی به منظور واردات گاز این کشور به طرابلس سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ملونی در سفر امروز خود به لیبی به دنبال مذاکره و توافق بر سر انتقال گاز از این کشور آفریقایی به ایتالیاست. ارزش این توافق ۸ میلیارد دلار برآورد شده است. این سفر در حالی انجام می‌شود که لیبی هم‌اکنون از جنگ داخلی و نبود دولت مرکزی منسجم رنج می‌برد.

ملونی در این سفر با عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر دولت انتقالی لیبی دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار علاوه بر امضای تفاهم همکاری در زمینه صادرات گاز، گفتگو‌هایی را نیز در زمینه بحران پناهجویان داشتند.

وزیر انرژی لیبی در این باره گفت: ایتالیا متعهد شده است ۸ میلیارد دلار در میادین گازی و نیز انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی سرمایه گذاری کند.

پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه، اکنون کشور‌های اروپایی به دنبال یافتن جایگزینی برای گاز این کشور هستند. ایتالیا که از دیرباز روابط استعماری با لیبی داشته، اکنون برای تامین گاز خود دست به دامن این کشور شمال آفریقا شده است.

این توافق در حالی امضا می‌شود که اکنون دولت مرکزی قدرتمندی در لیبی بر روی کار نبوده و مشخص نیست ایتالیا چگونه قرار است این سرمایه هنگفت را در این کشور هزینه کند. پیش‌تر این کشور با الجزایر نیز تفاهمنامه‌ای در زمینه واردات گاز امضا کرده بود.

بر اساس توافق میان ایتالیا و لیبی، این کشور آفریقایی به مدت ۲۵ سال روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر خواهد کرد. این اقدام گامی بلندمدت برای دولت رم به منظور قطع وابستگی به منابع انرژی فسیلی روسیه محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار