گشت زنی‌های دریایی مشترک آمریکا و فیلیپین در دریای چین جنوبی

آمریکا و فیلیپین در حال رایزنی برای گشت زنی در دریای چین جنوبی به منظور مقابله با تهدیدات پکن هستند.

دریای چین جنوبی پرتنش‌ترین منطقه در جهان محسوب می‌شود که بزرگترین استراتژیست‌های جهان بر این باورند احتمال وقوع تقابل میان قدرت‌های بزرگ در این منطقه در آینده زیاد خواهد بود. پکن مدعی مالکیت بر بخش اعظمی از این دریاست و در مقابل آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن با رد این مسئله نمی‌خواهند دریایی که سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد دلار ارزش دریانوردی آن است را به دست چین بسپارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات فیلیپینی می‌گویند در حال رایزنی با همتایان آمریکایی خود به منظور انجام گشت زنی مشترک با این کشور دریای چین جنوبی هستند. این موضوع به منظور مقابله با تهدیدات پکن انجام می‌شود.

فیلیپین طی ماه‌های اخیر بار‌ها با نیروی دریایی پکن در دریای چین جنوبی تقابل داشته است. جی تاریلا، سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین در این باره می‌گوید: این رایزنی‌ها فراتر از مراحل مقدماتی بوده و احتمال افزایش گشت زنی‌های مشترک میان دو طرف در دریای چین جنوبی در آینده وجود دارد.

وی افزود: پس از سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به مانیل، راه همکاری‌های نظامی میان دو طرف هموار شد. وزارت دفاع آمریکا پیشتر موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده بود. این مانور‌ها در دریای چین جنوبی به منظور اطمینان از آزادی دریانوردی انجام می‌شود.

این مقام فیلیپینی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه شامل زمانبندی این گشت زنی‌ها و نیز میزان همکاری‌های دو طرف اجتناب کرد. با این حال، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ماه جاری میلادی اعلام کرده بود مانیل و واشنگتن گشت زنی‌های مشترک در دریای چین جنوبی را از سرخواهند گرفت.

سخنان مقامات دو طرف پس از آن مطرح می‌شود که در سفر ماه جاری میلادی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به مانیل، فیلیپین موافقت خود را با دسترسی نظامیان آمریکایی به پایگاه‌های نظامی این کشور در دریای چین جنوبی ابراز داشت. این پایگاه‌های دریایی به ویژه نزدیک جزیره تایوان است که پکن طی ماه‌های اخیر حضور نظامی خود در اطراف آن را تقویت کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار