دومین روز بازدید ارزیابان یونسکو از رشت

ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی یونسکو امروز از موزه رشتی‌دوزی و سرای صنایع‌ دستی رشت بازدید کردند.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی یونسکو امروز در دومین روز سفر خود به شهر رشت، از موزه رشتی‌دوزی این شهر واقع در عمارت کلاه‌فرنگی و اجرای زنده هنرمندان صنایع‌دستی که با هدف حفظ و معرفی هنر‌های سنتی دایر شده، بازدید کردند.

او افزود: موزه رشتی‌دوزی نخستین موزه تخصصی این رشته ارزشمند است که نقطه عطفی در شناسایی و معرفی صنایع‌دستی استان گیلان بوده و می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق گردشگری استان بگذارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، رشتی‌دوزی از جمله رشته‌های ارزشمند صنایع‌ دستی استان گیلان است و شهر رشت نیز در سال‌های گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط این اداره کل به عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی ثبت و معرفی شده است.

جهانی تصریح کرد: در ادامه بازدید‌های امروز ارزیابان از سرای صنایع‌ دستی واقع در بنای قدیم شهرداری رشت، نمایشگاه تمبر و البسه محلی واقع در ساختمان اداره پست، کارگاه چرمی دست‌دوز دایره هنر در خیابان سعدی، خانه کارآفرینی و مهارت صنایع‌ دستی در رشتیان بازدید کردند.

بازدید ارزیابان از نمایشگاه دائمی خانه صنایع دستی رشت

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ادامه با حضور در نمایشگاه خانه صنایع دستی و هنر‌های سنتی شهر رشت از بخش‌های مختلف این نمایشگاه دائمی بازدید کردند و با توضیحات هنرمندان و مسئولان مربوطه در جریان روند ساخت و فعالیت بخش‌های مختلف حوزه صنایع‌ دستی قرار گرفتند.

ایتی سینگ، یکی از ارزیابان شورای جهانی ضمن بازدید از خانه صنایع دستی شهر رشت گفت: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در حوزه صنایع‌دستی تأثیر زیادی در نشان دادن هنر ایرانی دارد.

او افزود: نقش زنان در توسعه و رونق رشته‌های صنایع‌دستی قابل توجه و ستودنی است. البته می‌توان همواره بازتاب سلیقه و ظرافت روحی زنان ایرانی را به عنوان طراحان و تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی در محصولات متنوع تولید شده مشاهده کرد.

ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی تصریح کرد: ایران یکی از کشور‌های اصلی تولیدکننده محصولات صنایع دستی در جهان محسوب می‌شود و مشاهدات ما در بازدید‌های اخیر حاکی از این است که زنان در این فعالیت‌ها مشارکت چشمگیری دارند.

بازدید ارزیابان از نمایشگاه دائمی خانه صنایع دستی رشت

در نمایشگاه دائمی صنایع دستی و هنر‌های سنتی، آثار هنرمندان بخش صنایع دستی در زمینه‌های البسه محلی، سفال سنتی، خراطی، معرق، منبت و رشتی دوزی و تولیدات چرمی دست‌دوز به نمایش گذاشته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.