حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی:

دغدغه‌های محله اسلامی محدود به دیوارهای مسجد محله نیست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دغدغه‌های محله اسلامی و امام محله محدود به دیوار‌های مسجد محله نیست و باید تمام اهالی محله را فرا بگیرد.

آیین اختتامیه مهرواره «بانور» و افتتاحیه محله «همدل۲» صبح امروز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه با حضور سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضایی نماینده، ولی فقیه در سازمان بسیج، سردار حیدر بابااحمدی دبیر مهراوه محله همدل، مریم زادقاسمی دبیر مهراوه ««بانور»»، حجت‌الاسلام میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت و جمعی از مسولان سپاه‌های استانی در محل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام قمی ضمن اشاره به خاطره‌ای گفت: در محله‌ی ما و بسیاری از محلات رسم این بود که روز اول سال به منزل خانواده شهدا سر می‌زدند و ما ذوق و شوق این دیدار عیدانه را داشتیم. در یکی از این دیدار‌ها مادر شهید به ما گفتند: این که به خانواده شهدا سر می‌زنید خیلی کار خوبی است، ولی وقتی که جوان من در این دنیا بود شب عید که می‌آمد بسیار دغدغه و غصه مستعضفین را داشت؛ و این توقع از شما هم می‌رود که این رویه‌ها و سنت‌هایی که از شهدا مانده را ادامه دهید. این تذکر و فرمایش مادر شهید باعث برکاتی در آن محله شد و اتفاقاً در آن موضوع باز هم خانم‌ها پیش‌گام شدند و به محوریت یک خانم فرهیخته و بزرگوار، خانم‌های دیگری جریان و چرخه‌ی خیری را رقم زدند. امروز هم از ما توقع می‌رود که با تقویت هویت محلی به کمک مستضعفین محلات برویم و هم در روایت همدلی این مردم کوتاهی نکنیم؛ و به نظرم همین که ما چنین موضوعاتی را که در شهر‌ها و محله‌های مختلف هم نمونه‌های بسیاری دارد، روایت نکردیم ضربه خوردیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در روایت مجاهدت‌های بانوان جای کار بسیاری وجود دارد و حضور مؤثر بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی را باید سرود و ستود و روایت کرد؛ و اتفاقا نکته مهم دیگر هم این است که خود بانوان در روایت گری این مجاهدت‌ها هم موفق‌تر هستند. به طور مثال در روایت گری سال‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هم خانم‌ها از آقایان پیشی گرفته اند و شاهد آثار فاخر و قلم‌های گیرایی در میان بانوان نویسنده هستیم. گمانم این است که باید این موضوع را به جد پیگیری کنیم؛ این که مجاهدت‌های بانوان را به طور شایسته روایت کنیم و از این رهگذر کم کاری‌های گذشته را جبران کنیم.

حجت الاسلام قمی با اشاره به مهرواره «بانور» و محله همدل ادامه داد: در محله همدل و مهرواره «بانور» مسئله مورد تمرکز، محله‌ها است؛ و در زمانه منازعه پیچیده امروز که نوک تیز پیکانش قبضه افکار عمومی است، شیطان که سرسلسله دشمن است به دنبال شکاف اجتماعی است و این شکاف اجتماعی را باید با تقویت ولایت عرضی و مراقبت جامعه از همدیگر و مواسات ترمیم کرد. اگر مردم پای کار بیایند و هم اصل این گره گشایی و هم روایت این گره گشایی‌ها به طور جدی اتفاق بیافتد و این زیبایی‌های جامعه به نمایش درآید، گام جدی‌ای برای مقابله با دشمن برداشته ایم. این که مراقبت مردم محله از همدیگر در این زمانه جنگ روایت‌ها به درستی روایت نشود، جفای بزرگی است و باید مراقب آن باشیم؛ و باز هم می‌خواهم تاکید کنم که در این روایتگری‌ها بانوان و البته سرمایه اجتماعی عظیم و مهم نوجوانان نقش کلیدی دارند.

دغدغه‌های محله اسلامی محدود به دیوار‌های مسجد محله نیست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: محدود کردن پویش‌ها و اقدامات اجتماعی صرفا به جامعه متدینین و بسیجیان کار درستی نیست. همه مردم پای این طور کار‌ها هستند و وقتی صحبت از همدلی و مهرورزی می‌شود دیگر همه اقشار مردم پای این کار هستند. نباید این مرزبندی‌های عمدتا سازمانی را در این امور اجتماعی پررنگ کنیم و باید همه به اجتماع مومنانه برای پای کار آمدن همه مردم بیاندیشیم؛ چیزی که در قالب محله‌های اسلامی متجلی می‌شود. همه نهاد‌ها و ارگان‌ها در خدمت این امر باید باشند که مردم حق را اقامه کنند و این موضوع با محوریت مسجد و محله اسلامی شکل می‌گیرد؛ و باید به خاطرمان بسپاریم که دغدغه‌های این محله اسلامی و امام محله محدود به دیوار‌های مسجد محله نیست و باید تمام اهالی محله را فرا بگیرد.

حجت الاسلام قمی در پایان تاکید کرد: باید بدانیم که در این زمانه‌ی جهاد امید اگر پویش‌ها و اتفاقات اجتماعی مانند مهرواره «بانور» و محله همدل به درستی روایت نشود و به افکار عمومی نرسد، کار به نحو احسن به اتمام نرسیده است و امیدوارم که بتوانیم به نحو مطلوبی به روایت خوبی‌های مردم و این کار‌های بزرگ اجتماعی بپردازیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از بانوان فعال مهرواره «بانور» تجلیل و تکریم به عمل آمد و از پوستر مهرواره محله «همدل ۲» نیز رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار