کشت بهاره نخود در مهاباد آغاز شد

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: با مساعد شدن وضعیت هوا و رطوبت خاک، کشت بهاره نخود در بیش از ۴ هزار هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.

رسول سعیدیان مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: پیش بینی می‌شود امسال کشاورزان این شهرستان در این میزان از مزارع خود نخود بهاره کشت کنند که ۸۰ درصد آن نخود سفید و مابقی نخود رنگی (قرمز) است.

وی با اشاره به اینکه نخود در مهاباد به سه صورت کشت پاییزه، انتظاری و بهاره است، افزود: امسال ۸۰ هکتار به صورت پاییزه و ۳۰۰ هکتار نیز به صورت انتظاری نخود در این شهرستان کشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد اضافه کرد: در کشت انتظاری، کار اواخر آذر انجام می‌شود و پس از مساعد شدن شرایط آب و هوا، بذر نخود جوانه زده و سر از خاک بیرون می‌آورد.

سعیدیان گفت: کشت نخود در این شهرستان به ۲ شیوه سنتی و مکانیزه (ردیف‌کار) انجام می‌شود و در طول فصل کاشت، کارشناسان ترویجی این اداره ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه‌های کارنده، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: کشت نخود در مناطق کوهستانی و سردسیر این شهرستان تا اواخر فروردین سال آینده ادامه دارد و زمان برداشت این محصول نیز تیر و مرداد و به شیوه سنتی است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد یادآور شد: کشت نخود در این منطقه به منظور بهره‌وری بیشتر از خاک و تناوب کشت یکسال در میان و بعد از برداشت گندم یا جو انجام می‌شود، چون برای کشت آن در ۲ مرحله پاییز و بهار زمین شخم زده می‌شود لذا می‌تواند روش مناسبی برای مبارزه با علف هرز و سایر آفات هم باشد.

وی با اشاره به کشت پاییزه گندم در بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین زراعی این شهرستان گفت: از این میزان، ۴۳ هزار هکتار به صورت دیم و پنج هکتار به صورت آبی کشت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.