احضار سفیر روسیه در سوئد

سوئد مسکو را به تلاش برای مداخله در روند عضویت این کشور در سازمان ناتو متهم کرد.

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، دو کشور سوئد و فنلاند که در طول جنگ سرد موضع بی‌طرفانه‌ای را اتخاذ کرده بودند از آمادگی خود برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر دادند. این موضوع با واکنش مسکو همراه بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه سوئد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد سفیر روسیه در استکهلم را به دلیل تلاش برای مداخله در روند درخواست عضویت این کشور در سازمان ناتو احضار کرد.

این احضار پس از آن انجام می‌شود که سفیر روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد پیوستن به ناتو کشور‌های حوزه اسکاندیناوی را به هدفی قانونی برای اقدامات تلافی‌جویانه روسیه از جمله اقداماتی که ماهیت نظامی دارد، تبدیل کرده است.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه سوئد احضار سفیر روسیه را تأیید و اعلام کرد: «ما با احضار سفیر روسیه به تلاش آشکار مسکو برای مداخله در روند عضویت استکهلم در سازمان ناتو اعتراض کردیم.»

سوئد و فنلاند انتظار دارند روند عضویتشان در سال جاری میلادی طی شده و به طور رسمی به سازمان ناتو بپیوندند. با این حال براساس منشور پیمان آتلانتیک شمالی، تمامی ۳۰ عضو این نهاد نظامی دارای حق وتو بوده و موافقت آن‌ها با عضویت اعضای جدید ضروری است.

ترکیه که سال‌هاست فنلاند و سوئد را متهم به پناه دادن به گروه‌های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌کند، در روند عضویت استکهلم در ناتو سنگ اندازی کرده است. با این وجود، سوئد با امید کسب رضایت ترکیه، به تازگی به دنبال تصویب قانونی است که حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور را جرم انگاری می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار