سفارش امام مجتبی (ع) برای عید فطر

امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کردند و عید فطر را روزی برای پاداش نیکوکاران دانستند.

تولد امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان علاوه بر این که بهانه‌ای برای جشن و توسل جستن به کریم اهل بیت است، یادآور این نکته هم هست که حواسمان باشد دهه رحمت در ماه مبارک به نیمه رسید و بعد از دهه مغفرت به عید فطر می‌رسیم که رسول خدا (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان به مسلمانان فرمود قد اقبل الیکم شهر الله، بالبرکه و الرحمه و المغفره.

سالروز میلاد امام مجتبی بهانه‌ای شد تا هنگام تلاوت آیات الهی در این ماه که تلاوت هر آیه اش ثواب ختم قرآن را دارد، به چند یادگاری از آن حضرت توجه کنیم. یکی این که بعد از تلاوت و گفتن صدق الله العلی العظیم، قرآن را نبندیم بلکه دعا کنیم که امام حسن مجتبی (ع) فرمود من قرأ القرآن کان له دعوة مجابة، امّا معجّلة و، امّا مؤجّلة؛ هرکس قرآن بخواند، یک دعای مستجاب دارد؛ دیر یا زود.

هر وقت هم به آیاتی رسیدیم که مومنان را خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید یا ای‌ها الذین امنوا، لبیک بگوییم. چون نقل است آن حضرت هیچ وقت آیه یا ای‌ها الذین آمنوا را هنگام تلاوت قرآن نمی‌خواند، مگر اینکه می‌گفت لبیک اللهم لبیک و از خوف پرودگار می‌لرزید.

حالا سفارش آن حضرت درباره اهمیت عید فطر را از زبان رهبر معظم انقلاب برای دو هفته دیگر بیان می‌کنیم که عید فطر روز پاداش گرفتن نیکوکاران است:

روز عید فطر، روزِ مورد توجّه پروردگار و روز نزول مغفرت و رحمت الهی بر مؤمنان است. این روز را هم باید مثل ایام ماه مبارک رمضان، قدردانی کرد. امام مجتبی (ع) طبق روایتی در روز عید فطر، از راهی عبور می‌کرد. دید جمعیتی ایستاده‌اند و بازی می‌کنند و بی‌خیال و بی‌توجّه به اهمیت این روز، با غفلتِ خودشان سرگرمند و می‌خندند. کنار آن جمعیت ایستاد و فرمود خداوند، ماه رمضان را میدان مسابقه‌ای برای بندگانش قرار داده است که در این میدان مسابقه، به وسیله‌ی اطاعت او، به سوی رضایت او با یکدیگر مسابقه بگذارند و از یکدیگر پیشی گیرند.

در این ماه رمضانی که گذشت، عده‌ای توانستند پیشی بگیرند و از دیگران جلو بیفتند؛ و این‌ها پیروز و موفّق شدند، اما عده‌ی دیگری، در همین ماه رمضان کوتاهی کردند. آن‌ها نتوانستند خود را به درگاه رحمت الهی برسانند، و مأیوس و نومید شدند. فرمود تعجّب است از کسانی که بی‌خیال می‌خندند و به لعب مشغول می‌شوند. در آن روزی که نیکوکاران خرمن‌های ثواب را می‌چینند و می‌برند و محرومان، خسارت خود را تحویل می‌گیرند؛ خسارت‌های آنان دامنگیرشان می‌شود. روز بزرگی است. مثل روز قیامت است. در این روز، کسانی که در ماه رمضان توانسته‌اند رضای الهی را به دست آورند، پاداش خود را از خدای متعال خواهند گرفت. امروز روزی نیست که انسان بتواند در آن، به غفلت سرکند.

سپس در ادامه فرمود اگر چشم بصیرت، نافذ می‌شد و پرده حجاب مادّی از مقابل چشم‌های ما کنار می‌رفت، می‌دیدیم که نیکان مشغول جمع‌آوری پاداش خود هستند و به برداشتن ثواب، مشغول و سرگرمند؛ چنان‌که بَدان سرگرم به نتایج کوتاهی‌های خودشان هستند.

منبع: برنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار