۸ درصد خانوار‌های اصفهان زیر پوشش شبکه فیبر نوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان گفت: ۱۲۸ هزار خانوار معادل هشت درصد خانوار‌های این استان تحت پوشش شبکه فیبرنوری هستند.

جعفر مُطلب‌زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان با اشاره به اینکه شبکه کابل مسی که در گذشته برای برقراری ارتباط استفاده می‌شد فرسوده شده گفت: وزارت ارتباطات طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها با عنوان (fttx) را برای خدمات دهی بهتر تعریف کرد که بنابر الزامات برنامه توسعه شبکه ثابت در کشور ۸۰ درصد خانوار‌های هر استان باید پوشش داده شوند و منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر ۳۰۰ متری یکی از نقاط حضور (POP) است.


او با بیان اینکه اکنون ۳۳ هزار خانوار معادل ۲ درصد خانوار‌های استان دریافت کننده این خدمت هستند افزود: بنا بر این طرح باید دستکم ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری (FTTP) و حداکثر ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند.


مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان ادامه داد: از دیگر الزامات طرح این است که در هر شهر باید دستکم یک نقطه حضور (POP) وجود داشته باشد و منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی که از طریق آن امکان ارائه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.


مُطلب زاده با اشاره به تعیین مجری طرح توسعه دسترسی فیبرنوری در چهار شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: شرکت آسیاتک به عنوان مجری طرح توسعه دسترسی فیبرنوری در شهر‌های خوانسار، گلپایگان، گلشهر و گوگد تعیین شد.


او با بیان اینکه به دستور وزیر ارتباطات مقرر شده که ۲۰ میلیون خانوار در کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبر نوری قرار گیرند، اضافه کرد: کاربران با دسترسی به این نوع اینترنت هنگام حضور در خانه نیازمند استفاده از سرویس اینترنت پهن باند سیار نیستند و به دنبال آن بار ترافیکی شبکه تلفن همراه بسیار سبک‌تر می‌شود و در ساعت‌های اوج ترافیک اختلال در شبکه ارتباطات سیار پیش نمی‌آید.


مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان اضافه کرد: فناوری فیبر نوری، با پهنای باند بالا فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربرد‌های جدید ایجاد کرده و افزایش کیفیت خدمات و درنتیجه افزایش کیفیت تجربه کاربر و کاهش شکاف دیجیتال از دیگر مزایای آن است که به کسب و کار‌های اینترنتی کمک شایانی می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی فرهادی
۲۰:۲۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
فیبر نوری که نیومد هیچی بعد از عید اختلال شدید روی نت بین الملل نیم کیلو بایتی ثابت ایجاد کردن