پژوهشگر مشهدی کیت ویژه ناباروری مردان را اختراع کرد

پژوهشگر و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به اختراع کیت آماده‌سازی "اسپرم" در فرآیند آی. وی. اف یا لقاح مصنوعی برای ناباروری مردان شد.

کیت تشخیصی درمان ناباروری مردان با همکاری گروه زنان و برخی از اعضای هیات علمی این دانشگاه در مسابقات جهانی مخترعان سوئیس توانست مدال برنز جهانی را به خود اختصاص دهد.

 ملیحه عافیت   و استاد راهنما در این خصوص گفت: این نانو فیلتر در زمینه آماده سازی اسپرم برای فرآیند آی. وی. اف استفاده می‌شود که با توجه به کاهش نرخ باروری و افزایش سن ازدواج، جمعیت زیادی نیازمند این راهکار‌های درمانی هستند.

او افزود: این جوان نخبه مشهدی از سال ۱۳۹۸ این اختراع را در اجرای سیاست‌های جمعیتی و قانون جوانی جمعیت در حال اختراع دارد و اکنون شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این فیلتر در مقایسه با نمونه‌های خارجی از کارایی بالاتر و هزینه پایین تری برخوردار است و می‌تواند زمینه دسترسی زوجین جوان زیادی را به خدمات باروری با قیمت مناسب فراهم سازد.

محمد جواد سروقدی مخترع این طرح نیز گفت: در دوران دانش آموزی کار بر روی فیلتر آماده ساز اسپرم را آغاز کردم، این فیلتر در دانشگاه علوم پزشکی ثبت شد، ولی در آن بازه زمانی دانش آموز بودم و نامم در کنار نام اساتید در ثبت این طرح آورده نشد.

او  افزود:، اما در سال ۹۹ بعد ورود به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن ثبت نام در این طرح به عنوان مخترع، زمینه برای ارتقای فیلتر نیز فراهم شد.

 مخترع این طرح  ادامه داد: ابتدایی‌ترین هدف از طراحی این کیت هوشمند، آماده سازی نمونه اسپرم در کمترین زمان ممکن بود، در روش‌های روتین این مدت زمان بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است، اما در این قالب آماده سازی در هفت دقیقه انجام می‌شود.

سروقدی بیان کرد: مهمترین هدف از طراحی این کیت افزایش شانس باروری موفق و کاهش میزان آسیب DNA اسپرم است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و همچنین حدود ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته‌های مختلف به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار