صدور و ترانزیت بیش از ۱۲۸۰۰ تن پسماند از آذربایجان غربی

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: افزون بر ۱۲۸۰۰ تن پسماند از مرزهای استان ترانزیت و صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی روز دوشنبه در جلسه کار گروه زمین پاک استان گفت: بیش از پنج هزار تن پسماند مربوط به سایر استان‌های کشور از مرز‌های استان ترانزیت و هفت هزار و هشتصد تن پسماند نیز از این استان صادر شد.

سعید شهند  آذربایجان غربی با بیان اینکه ضایعات پارچه نزدیک به نیمی از پسماند‌های صادراتی استان را به میزان ۳ هزار و ۸۰۰ تن به خود اختصاص داده است اظهار کرد: ضایعات آلومینیوم، مس، آهن و پلاستیک از دیگر پسماند‌های صادراتی از استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه "سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز" شعار امسال روز زمین پاک است، ادامه داد: هم اکنون ۳۸ دستگاه بی خطر ساز زباله در بیمارستان‌های استان فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: ۱۴ پیمانکار هم اکنون در زمینه سایت‌های بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی در استان فعال هستند که چهار مورد در ارومیه است.

شهند با اشاره به انجام حدود ۹۰۰ مورد پایش در زمینه پسماند‌های تولیدی اضافه کرد: با توجه به اینکه حجم پسماند تولیدی در استان زیاد است، فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت رسانه در این خصوص بسیار اهمیت دارد و باید در دستور کارگروه باشد.

وی با اشاره به اینکه امکانات بازیافت پسماند‌ها در کشور و در استان آذربایجان غربی کم است خاطرنشان کرد: عدم صدور پسماند‌ها بیش از صادرات آن‌ها سودمند خواهد بود.

مسوول دفتر محیط زیست در جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: در زمینه پسماند‌های کشاورزی توجه به کاهش سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع بخصوص گندم زار‌ها از اقداماتی بوده که انجام گرفته است.

نفیسه طوسی با بیان اینکه کاه و کلش هم اکنون با قیمت خوبی به فروش می‌رسد، تاکید کرد: پسماند‌های ویژه پارسال جمع آوری و در زباله سوزهای استاندارد موجود در سطح کشور  امحا شد.

در حال حاضر استفاده مجدد و بازیافت پسماند‌ها به صنعتی سودآور در برخی کشور‌ها از جمله اعضای اتحادیه اروپا بدل شده و همین امر تقاضا برای تجارت پسماند‌ها را افزایش داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.